Camtasia Studio 7 software and its impact on academic performance (Original)
Keywords:
academic performance; Camtasia Studio 7 software; Educative technology; impactAbstract
This article entitled "The Camtasia Studio 7 software and its impact on academic performance" aims to analyze the impact of the Camtasia Studio 7 software on the academic performance of second-year high school students in the subject of Computing in the Educational Unit Dr. Miguel Angel Zambrano, located in the Santa Rosa canton, El Oro province, Ecuador. The research was carried out with a sample of 200 students, selected through stratified random sampling, and three teachers through intentional non-probabilistic sampling. The method used was experimental and a quantitative methodological approach with a descriptive and correlational scope was used. The results obtained indicate that the Camtasia Studio 7 software has a positive impact on the academic performance of students, improves the understanding and retention of the concepts of the subject, facilitates the creation and editing of audiovisual materials, and promotes the active participation of students, and promotes the development of digital skills. The implementation of this software in the educational curriculum is recommended, since it favors the acquisition of technological skills necessary for today's world of work. In conclusion, it is evident that the use of the Camtasia Studio 7 software is effective in improving academic performance in the subject of Computing, supporting the hypothesis raised in the research.
Downloads
References
Castro, S., Partenina, A. B., & Gutiérrez, M. R. (2014). Factores pedagógicos relacionados con el rendimiento académico en estudiantes de cinco instituciones educativas del distrito de Santa Marta, Colombia. Revista intercontinental de psicología y educación, 16(2), 151-169. https://biblat.unam.mx/es/revista/revista-intercontinental-de-psicologia-y-educacion/articulo/factores-pedagogicos-relacionados-con-el-rendimiento-academico-en-estudiantes-de-cinco-instituciones-educativas-del-distrito-de-santa-marta-colombia
Estrada, A. (2018). Estilos de aprendizaje y rendimiento académico. Revista boletín redipe, 7(7), 218-228. https://revista.redipe.org/index.php/1/article/view/536
Figueredo, Á. E., Rodríguez, E. Á., & Silva, Y. E. (2020). Softar, software educativo de álgebra relacional de bases de datos. Roca. Revista científico - Educacional De La Provincia Granma, 17(1), 78-96. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/2138
Fonseca, P., González, Y., & González, C. A. (2020). La utilización del asistente informático Geogebra en la asignatura matemática básica. Roca. Revista científico - Educacional De La Provincia Granma, 16(1), 1138-1150. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/1898
Hernández-Sampieri, R., & Mendóza, C. (2018). Metodología de la investigación, las rutas cuantitativas cualitativas y mixtas. Mc Graw Hill.
Higuera, A., & Rivera, E. (2021). Rendimiento Académico en Ambientes Virtuales del Aprendizaje Durante la Pandemia Covid-19 en Educación Superior. Revista Primera Sección: Tecnología y Contingencias en la Educación, 54-64. https://books.google.com.cu/books?hl=en&lr=&id=Evm9EAAAQBAJ&oi=fnd&pg=PA54&dq=info:CW2F7DdlWgIJ:scholar.google.com&ots=9DRYBCVbji&sig=l8mLwFJE-nDbD44lnVduKgxwXAY&redir_esc=y#v=onepage&q&f=false
Huertas, A., & Pantoja, A. (2016). Efectos de un programa educativo basado en el uso de las TIC sobre el rendimiento académico y la motivación del alumnado en la asignatura de Tecnología de Educación Secundaria. Educación XXI, 19(2), 229-250. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=70645811009
León, B., Cárdenas, R. C., de la Cruz, G., & Maecellini, F. R. (2022). Software educativo JCLIC: rendimiento académico de estudiantes de Educación Básica Regular de una institución educativa, Ambo-Perú. Universidad y Sociedad, 14(S6), 10-20. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/3428
Maldonado, K., Vera, R., Ponce, L. M., & Tóala, F. J. (2020). Software educativo y su importancia en el proceso enseñanza-aprendizaje. UNESUM-Ciencias. Revista Científica Multidisciplinaria, 4(1), 123-130. https://doi.org/10.47230/unesum-ciencias.v4.n1.2020.211
Rodrigues, C. P. S., & Vieira, F. R. (2021). Engenharia Didática para a visualização da sequência de Padovan por meio do software Geogebra. Roca. Revista científico - Educacional De La Provincia Granma, 18(1), 467-487. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/2928
Torres, J. A. (2018). Estrategia basada en el uso del software Camtasia Studio para mejorar el pensamiento creativo en los estudiantes del 4° grado “B” de la IE San José, Cuyumalca. Chota-2018 [Tesis Doctoral, Instituto de Educación Superior Pedagógico “Nuestra Señora De Chota”]. http://localhost/xmlui/handle/1/149