Methodological treatment proposal for the application of the theorem of three perpendiculars (Original)
Keywords:
mathematics; methodological treatment; application; theorem of three perpendicularsAbstract
The article deals with the theorem of three perpendiculars, a topic taught in twelfth grade and serves as a fundamental basis for the study of future geometric concepts. Its objective is to develop a mothodological proposal for the application of the theorem of three perpendiculars in various exercises and problems involving spatial calculations. The research utilizes the dialectical materialist method, with a predominance of the quantitative approach, and a sample of 23 intentionally selected twelfth-grade students was used for the study. Observations, analysis of the activity outcomes, and other methods and techniques were employed to identify the existing difficulties in the teaching and learning process related to spatial geometry, specifically focusing on the theorem of three perpendiculars. This theorem proves to be challenging for students, as it requires the application of concepts, propositions, and procedures. Therefore, the use of exercises for demonstration purposes is necessary to apply the theorem of three perpendiculars effectively. The partial evaluation of this work yielded positive results, demonstrating the effectiveness of the proposed approach.
Downloads
References
Arnaiz, I., García, J. A., & Díaz, M. (2020). Concepción didáctica para aplicar íntegramente las habilidades matemáticas en la solución de ejercicios y problemas. Educación y Sociedad, 18(3), 16-29. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8329319
Ballester, S. (2018). Didáctica de la Matemática (Tomo I). Editorial Universitaria Félix Varela.
Ballester, S., Santana, H., Hernández, S., Cruz, I., Arango, C., García, M., Álvarez, A., Rodríguez, M., Batista, L. C., Villegas, E., Almeida, B., & Torres, P. (1992). Metodología de la Enseñanza de la Matemática (Tomo I). Editorial Pueblo y Educación.
Berenguer, I. A., Sánchez, A. G., & Noguerol, Y. S. (2017). La perseverancia en la resolución de problemas matemáticos. Ponencia presentada en XV COMPUMAT. https://www.researchgate.net/publication/327270834
Bernardis, S., & Moriena, S. (2021). Geometría Dinámica & Demostraciones Geométricas. Revista de Educación Matemática, (1), 74. https://revistas.unc.edu.ar/index.php/REM/article/view/10407
Campistrous, L., & Rizo, C. (1996). Aprende a Resolver Problemas Aritméticos. Editorial Pueblo y Educación.
Che Soler, J. (2007). Didáctica de la Matemática en la Secundaria Básica. Módulo III. Segunda parte. Maestría en Ciencias de la Educación. Mención en Educación Secundaria Básica. Editorial Pueblo y Educación.
Fernández, H., & Gamboa, M. E. (2018). La didáctica de la geometría en función del desarrollo tecnológico de la pedagogía contemporánea. Revista Pertinencia Académica, (6), 63–78. https://revistas.utb.edu.ec/index.php/rpa/article/view/2431
Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, M. (2014). Metodología de la investigación (6ta. Edición). MacGraw Hill Education.
Iglesias, M. M., & Ortiz, J. (2019). La Demostración en Geometría desde una Perspectiva Didáctica. Unión - Revista iberoamericana de educación matemática, 15(55). https://union.fespm.es/index.php/UNION/article/view/297
Labarrere, G., & Valdivia, G. (2001). Pedagogía. Editorial Pueblo y Educación.
Lafaid, E. (2018). La geometría para la vida y su enseñanza. Revista de investigación, administración e ingeniería, 6(1), 33-61. https://doi.org/10.15649/2346030X.475
Lorences, J., Guelmes, L., & Salmerón, E. (2009). La concepción dialéctico materialista de los métodos en la investigación pedagógica. Revista Varela, 9(24) http://revistavarela.uclv.edu.cu/index.php/rv/article/view/713
Ministerio de Educación. (2019). Orientaciones metodológicas. Matemática. Duodécimo grado (provisional). Editorial Pueblo y Educación.
Ministerio de Educación. (2019). Libro de texto de duodécimo grado (provisional). Editorial Pueblo y Educación.
Ministerio de Educación. (2021). Adaptaciones curriculares para el curso escolar 2020-2021. Educación Preuniversitaria. Ministerio de Educación de la República de Cuba. Editorial Pueblo y Educación.
Quero, O. N., & Ruiz, A. M. (2021). Aprendizaje de un programa heurístico para la transferencia entre representaciones de objetos de la Geometría Analítica. Roca. Revista científico - Educacional De La Provincia Granma, 18(1), 378-399. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/2923
Ramírez, J. (2021). Estrategias metodológicas para el desarrollo del pensamiento lógico en los alumnos de sexto grado de primaria. Editorial Pueblo y Educación.
Rodríguez, A., Aliaga, S. G., & González, G. C. (2014). La transformación de los dogmas restrictivos sostenidos por los docentes. Didasc@ lia: Didáctica y Educación, 5(2), 1-14. https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/issue/view/23