The promotion of reading in the rural primary school. A reading club for their development (Original)
Keywords:
Reading club; literary culture; rural primary school; multigrade class group.Abstract
The training of reading students from the rural primary school is a process that constitutes a vitally important element, for this reason the rescue, development and consolidation of the reading culture would mean walking and walking always in search of the horizon, although it is known that the Triumph is not at the end of the road, because that unfinished walk is a goal, an encounter and fulfillment. This article exhibits a study that approaches the epistemological characterization of reading encouragement, associated with the field of work in the rural primary school. The study is carried out with a qualitative approach from the Action Research methodology. From this analysis and description, and from the results of the initial diagnosis, the insufficiencies are pointed out, taking into account the interests of the fifth and sixth grade students for reading. Hence, the objective of this work is to implement a Reading Club to encourage reading, favor the promotion of a literary culture in the students of the multigrade class group 5 and 6. The observed way of approaching the contents related to animation to reading favors the promotion of a literary culture with the implementation of a Reading Club from the cognitive, communicative and sociocultural approach.
Downloads
References
Almendros, H. (1998). Narraciones interesantes. La Habana: Editorial Gente Nueva.
Arias, G. (2008). Hablemos sobre promoción y animación a la lectura. Cartas al maestro. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.
Calvo, M. (2020, 10 de agosto). Sin sentir la pasión por la lectura, el mediador sólo será puente (Entrevista). Eterna Cadencia. https://eternacadencia.com.ar/nota/-quot-sin-sentir-la-pasion-por-la-lectura-el-mediador-solo-sera-puente-quot-/3253
Cassany, D. (2004). Enfoques didácticos para la enseñanza de la expresión escrita. https://repositori.upf.edu/bitstream/handle/10230/21225/Cassany_CLE_6.pdf?sequence1
Díaz, M. F. (2012). Modelo didáctico del desarrollo de la originalidad en la producción de textos escritos en los alumnos de sexto grado de la educación primaria (Tesis de doctorado, Universidad de Ciencias Pedagógicas “Frank País García”). Santiago de Cuba.
Dominico, S. (2010). Estrategia didáctica de animación a la lectura para promover una cultura literaria en los alumnos de cuarto grado de la educación primaria. Santiago de Cuba (Tesis de maestría, Universidad de Ciencias Pedagógicas “Frank País García”). Santiago de Cuba.
García, D. (1978). Didáctica del idioma español (1era parte). La Habana: Editorial Pueblo y Educación.
González, G. (2006). Modelo pedagógico para la dirección del proceso en la escuela multigrado (Tesis de doctorado, UCP "José de la Luz y Caballero").
Mondragón, J.R. (2019) Un arte radical de la lectura: constelaciones de la filología latinoamericana, de Mondragón, J.R. El taco en la brea, (14) (junio–noviembre). Santa Fe, Argentina: UNL. e0055 DOI: 10.14409/tb.2021.14.e0054
Peña, D. (2013). Marco teórico referencial de la escuela multigrado cubana (Tesis de doctorado, Universidad de Ciencias Pedagógicas "José de la Luz y Caballero").
Pérez, C. (1982). El trabajo en la Escuela Rural. Educación, 12(46), 23-26.
Rodríguez, C. (2016). Concepción didáctica del tratamiento a la lectura de textos literarios desde la perspectiva de los medios digitales en la educación primaria. Santiago de Cuba (Tesis de doctorado, Universidad de Oriente).
Solé, I. (2000). Estrategias de lectura. Editorial Graó