Citizenship training at the Pre-university educational level: a small look at a big problem (Original).
Keywords:
training; citizenship training; pedagogical process; senior high schoolAbstract
The citizenship training process represents a strategic component capable of transforming individuals in correspondence with the most significant values of society. Hence, the purpose of this article is to assess citizen training at the Pre-university educational level in relation to the pedagogical process developed in this type of teaching. The results obtained demonstrate the existence of limitations in the citizenship training process at this educational level, manifested in the limited articulation of pathways and procedures for its development and the role of teachers, by not assessing as an essential objective of this process, the relationship between teaching, extra-teaching and extracurricular activities. Hence the need to make new theoretical contributions related to this problem and that contribute to the objectives proposed by the Ministry of Education.
Downloads
References
Caballero, C. (2009, marzo). La formación integral en los Institutos Preuniversitarios Vocacionales de Ciencias Pedagógicas [Ponencia]. Congreso de Pedagogía 2009, La Habana, Cuba https://isbn.cloud/9789591804778/congreso-internacional-pedagogia-2009/
Cuza, M. A. (2015). Manual de trabajo del director de Preuniversitario. Editorial Pueblo y Educación.
Ferro, F., Hernández, I. y Acanda, A. (2017, marzo). La formación ciudadana: Un proceso formativo medular en la estrategia educativa de la universidad médica [Ponencia]. Congreso Universidad 2017, La Habana, Cuba. http://revista.congresouniversidad.cu/index.php/rcu/article/view/794
García, C. A. (2016). Interpretaciones y paradojas de la Educación Ciudadana en Chile una aproximación comprensiva desde las significaciones ciudadanas y pedagógicas de los profesores de Historia [Tesis Doctoral, Pontificia Universidad Católica de Chile]. http://repositorio.conicyt.cl/bitstream/handle/10533/182493/GARCIA_CAROLINA_2864D.pdf?sequence=1
González, B. (2016). Acerca del concepto de formación ciudadana. Editorial Juárez.
Hernández, A. (2006). Tratamiento Metodológico a la Dimensión Axiológica del Contenido en las Asignaturas del Preuniversitario. En MINED. Historia de la Educación (Documento en formato digital). CD carrera Ciencias Naturales.
Meléndez, M. T. (2011). Formación para la ciudadanía en el alumnado de secundaria en México: Diagnóstico desde un modelo democrático e intercultural [Tesis Doctoral, Universidad de Barcelona]. http://diposit.ub.edu/dspace/handle/2445/42479. http://diposit.ub.edu/dspace/bitstream/2445/42479/2/01.MTMI_TESIS.pdf
Machado, M.I., Martìnez, M., Bello, G. y Nùñez, A. (2014). La labor educativa en el proceso pedagógico del preuniversitario. Un acercamiento a sus antecedentes Revista Didasc@lìa. Didáctica y Educación 5 (4) p.p 50 -72
https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/335?articlesBySimilarityPage=2
Pérez, F., Santos, E. y Fundora, A. (2007). Perfeccionamiento de la escuela preuniversitaria cubana [Ponencia]. Congreso de Pedagogía 2007, La Habana, Cuba. https://cubaverdades.blogia.com/2007/012901-desde-hoy-pedagog-a-2007.php
Quintero, G., González, E. y Sarduy, D. (2007). El ambiente pedagógico del centro de referencia de preuniversitario. En Memorias del I Taller Científico “La Educación Preuniversitaria y sus transformaciones”. Santiago de Cuba, Cuba. https://repositorio.udg.co.cu/bitstream/CRAI-UDG
Silva, R. (2003). Modelo pedagógico para la formación ciudadana de los Maestros Primarios [Tesis de Maestría, Instituto Superior Pedagógico “Enrique José Varona”] La Habana, Cuba http://portal.amelica.org/ameli/jatsRepo/442/4422329012/4422329012.pdf
Vargas, J. M. (2012, 15 de marzo). Tiempos difíciles para la formación ciudadana: Entre la realidad y el ideal. Redes de educación http://www.redeseducacion.net/ciudadania.htm