The professional improvement of the Mathematics teacher in Technical and Professional Education (Original).

Authors

Keywords:

professionalized improvement; mathematics teacher; vocational training; professionalization; accounting

Abstract

The teacher's professional overcoming, it is an activity destined to form capable subjects to do science and to develop a teaching educational process of quality. You go toward that address led the present I articulate as from the existent need of scientific overcoming professionalized learning that contribute to the technical training of the students – technique and professionalized of Matemática's teachers than labor in this education, like essential element to guarantee a process teaching -.  They expose some theoretic considerations in this investigation - metodológicas about the process of professional overcoming, the referent topical theoreticians come under a system, and actions are intended to the achievement of an overcoming professionalized of the Mathematics in Contabilidad's specialty. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Haydee Caballero Veranes, Dirección Municipal de Educación Guantánamo. Guantánamo, Cuba.

    Licenciada en Educación, Especialidad Matemática. Máster en Ciencias de la Educación. Profesor principal. Asistente. Dirección Municipal de Educación Guantánamo. Guantánamo, Cuba.

  • Luis Ángel Kerton Manners, Universidad Guantánamo. Guantánamo, Cuba.

    Licenciado en Contabilidad y Finanzas. Doctor en Ciencias Económicas , Profesor Titular. Universidad Guantánamo. Guantánamo, Cuba.

References

Aragón A. (2023). Metodología para la caracterización de la superación de los docentes de la Educación Técnica y Profesional. La Habana: Instituto Superior Pedagógico para la Educación Técnica y Profesional “Héctor Alfredo Pineda Zaldívar”. https://www.google.co.ve/search?q=Arag%C3%B3n+A.+(2003).+Metodolog%C3%ADa+Para+la+Caracterizaci%C3%B3n+de+la+Superaci%C3%B3n+de+los+Docentes+de+la+Educaci%C3%B3n+T%C3%A9cnica+y+Profesional.+La+Habana:+Instituto+Superior+Pedag%C3%B3gico+para+la+Educaci%C3%B3n+T%C3%A9cnica+y+Profesional+%E2%80%9CH%C3%A9ctor+Alfredo+Pineda+Zald%C3%ADvar%E2%80%9D.&tbm=isch&source=univ&fir=y5
Castro, O. (2001). La investigación y la superación postgraduada en los centros de formación de maestros y profesores. La Habana: Pueblo y Educación.
Castro, O. (2007). La dirección de la superación de maestros y profesores en la escuela. En la dirección, organización e higiene escolar. La Habana: Pueblo y Educación.
Castillo, T. (2004). Un modelo para la dirección de la superación de los docentes desde la escuela secundaria básica. [Tesis ] en opción al Título de Doctor en Ciencias Pedagógicas Instituto Central de Ciencias Pedagógicas, La Habana, Cuba https://rc.upr.edu.cu/jspui/handle/DICT/1832
González, J. C. (2006). La superación profesional continua del docente de la rama industrial en la Educación Técnica y Profesional de Santiago de Cuba [Tesis] en opción al grado Científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas, Santiago de Cuba ISP “Frank País García”, Cuba https://scholar.google.com/scholar?cluster=9166299168822486685&hl=en&oi=scholarr#d=gs_cit&t=1684701293231&u=%2Fscholar%3Fq%3Dinfo%3AnWafZoc8NX8J%3Ascholar.google.com%2F%26output%3Dcite%26scirp%3D0%26scfhb%3D1%26hl%3Den
Fernández, M., Torres, J. y Jerez, A.C. (2015). La superación profesional técnica, una concepción pedagógica para su desarrollo. Revista Ciencias Pedagógicas e Innovación 3 (3), pp. 24 – 29 artículo-369-1-10-20160203.pdf
Alonso, M. E., Gatos, C.A. y Dìaz, J.C. (2016). La superación profesional técnica de docentes que imparten elementos de economía y legislación laboral en la educación técnica y profesional. Revista Mendive 14 (1), p.p. 12-32 https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/800
Herrera L, C. R., Dìaz, B.C. y Stable, S.H. (2018). La superación profesional de los docentes en la educación técnica y profesional para el tratamiento de los contenidos de la especialidad contabilidad. Revista Conrado 14 (63), p.p. 177-183 https://biblat.unam.mx/es/revista/conrado/articulo/la-superacion-profesional-de-los-docentes-en-la-educacion-tecnica-y-profesional-para-el-tratamiento-de-los-contenidos-de-la-especialidad-contabilidad
Partido Comunista de Cuba. (2011). Lineamientos de la Política Económica y Social del Partido y la Revolución. La Habana: Política.
Milián Izquierdo, A., Gato Armas, C. A. y Sánchez Riesgo, D. (2017). La profesionalización de la Matemática en la especialidad Albañilería de la Educación Técnica y Profesional. Revista Conrado, 13(58), p.p. 126-135 http://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado
Regueiferos, W. y Medina, Y.M. (2019). La interdisciplinariedad en la educación técnica y profesional a partir de la profesionalización de los contenidos. Revista Atlante: Cuadernos de Educación y Desarrollo en línea
https://www.eumed.net/rev/atlante/2019/09/interdisciplinariedad-educacion.html
//hdl.handle.net/20.500.11763/atlante1909interdisciplinariedad-educacion
Tamayo, S. M. (2014). La profesionalización del proceso de enseñanza - aprendizaje de la Matemática en la Especialidad de Servicios Gastronómicos. [Tesis] presentada en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Universidad de Holguín, Cuba http://repositorio.uho.edu.cu/jspui/handle/uho/5054

Published

2023-07-14

Issue

Section

Artículos

How to Cite

The professional improvement of the Mathematics teacher in Technical and Professional Education (Original). (2023). Roca. Scientific-Educational Publication of Granma Province., 19(3), 164-177. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/4015