Knowledge management in the teaching-learning process of Agrarian Law (Original).

Authors

Keywords:

learning; knowledge; teaching; management; technologies.

Abstract

The Ministry of Higher Education of Cuba is constantly updating its training system, considering new forms of management. At the University of Sancti Spíritus "José Martí Pérez", a research project related to the improvement of the training process was developed, which diagnosed in students deficiencies related to knowledge management in the teaching-learning process of Agrarian Law, associated to the efficient use of technologies. The objective of this article is to present the blog as a didactic tool in the teaching-learning process of Agrarian Law. It allows students to manage information related to the knowledge of the subject. The method used is the census approach. The model used is the case study. This is a research based on the analysis of qualitative data in the form of participatory observations and quantitative data obtained from semi-structured interviews. The result is the blog as a didactic tool in the teaching-learning process of Agrarian Law. The main conclusion is that knowledge management in the teaching-learning process of Agrarian Law, through the use of Information and Communication Technology (ICT) is of utmost importance to improve the professional training of the Law Graduate.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Jorge Félix Gual Ramos, Universidad de Sancti Spíritus

    Licenciado en Derecho. Máster en Ciencias de la Educación,
    Doctorando en Ciencias Pedagógicas. Asistente, Departamento de Derecho de la
    Universidad de Sancti Spíritus. Abogado en la Empresa de Servicios Legales de Sancti
    Spíritus. Cuba.

References

Albornoz Jiménez, C. F., Silarayan Ruiz, L. A., y Hidalgo Tupia, M. A. (2022). Estilos de aprendizaje en la enseñanza virtual en estudiantes universitarios. MENDIVE, 20(1), 83-92. http://scielo.sld.cu/pdf/men/v20n1/1815-7696-men-20-01-83.pdf

Arriaga Delgado, W., Bautista Gonzales, J. K., y Montenegro Camacho, L. (2021). Las TIC y su apoyo en la educación universitaria en tiempo de pandemia: Una fundamentación facto -teórica. Revista pedagógica de la Universidad de Cienfuegos, 17(78), Article 78. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/1665/1644

Barba Miranda, L. C., y Delgado Vadivieso, K. E. (2021). Gestión escolar y liderazgo del directivo: Aporte para la calidad educativa. Educare, 25(1), 284-309. https://revistas.investigacion-upelipb.com/index.php/educare/article/view/1462/1399

CINDA. (1997). Gestión docente universitaria modelos comparados. RED «Cooperación en Políticas y Mecanismos sobre docencia universitaria». https://cinda.cl/wp-content/uploads/2018/10/gestion-docente-universitaria-modelos-comparativos.pdf

Curbelo de la Rosa, M., Piñeiro Morejón, I., y Ramos Miranda, F. E. (2018). La gestión del conocimiento como base de la innovación tecnológica: La creación de nuevos productos en la Empresa Pesquera Industrial de Cienfuegos. Universidad y Sociedad, 10(4), 227-230https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/1017/1077

De la Cruz Santos, I. D., y Infante Abreu, M. B. (2022). Estrategia para perfeccionar la gestión de ciencia, tecnología e innovación en el sector agrario cubano: Principales resultados. Revista Universidad y Sociedad, 14(4), 696-713. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/2916/2874

Díaz Lozada, J. A., y Rúa Batistapau, M. de la. (2022). Uso de las TIC en la preparación docente de profesores en condiciones de distanciamiento social. MENDIVE, 20(1), 172-182. http://scielo.sld.cu/pdf/men/v20n1/1815-7696-men-20-01-172.pdf

Gual Ramos, J. F., Fernández-Escanaverino, E. M., y Castilla-Fernández, I. (2021). El uso del blog como recurso pedagógico en la formación del profesional del derecho. Pedagogía y Sociedad, 24(60), Article 60. http://revistas.uniss.edu.cu/index.php/pedagogia-y-sociedad/article/view/893

Melo Hernández, M. E. (2018). La integración de las TIC como vía para optimizar el proceso enseñanza-aprendizaje en la educación superior en Colombia [Universidad Alicante]. https://rua.ua.es/dspace/bitstream/10045/80508/1/tesis_myriam_melo_hernandez.pdf

Naranjo Armijo, F. G., Carrión Hurtado, L. H., y Bosmediano Andrade, F. G. (2022). Gestión administrativa en las pymes del sector comercial en la ciudad de Santo Domingo en Ecuador. Revista Universidad y Sociedad, 14(4), 504-513. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/2891/2844

Ortíz Guerra, J. G., Acosta Ávila, A., y Noguera Matos, J. L. (2020). Modelo didáctico de dinámica del proceso de enseñanza-aprendizaje de la Física en la educación preuniversitaria. Revista Roca 16 (2), 24-34. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/1457/2571

Pérez Cordobés, J., y Acosta Iglesias, A. (2020). La habilidad soldar en posición sobre cabeza: Sistema de acciones para su desarrollo. MENDIVE, 18(3), 485-498. http://scielo.sld.cu/pdf/men/v18n3/1815-7696-men-18-03-485.pdf

Sepúlveda, F., y Aparicio Molina, C. (2019). Habilidades de liderazgo instruccional de directores y sus equipos de gestión de escuelas de la región del Biobío, Chile: Fortalezas y desafíos. Revista de Investigación Educativa, 37(2), 487-503. http://dx.doi.org/10.6018/rie.37.2.329861

Sosa Neira, E. A. (2018). Diseño de un modelo de incorporación de tecnologías emergentes en el aula (MITEA) para la generación de estrategias didácticas por parte de los docentes [Universitat de les Illes Balears]. https://dspace.uib.es/xmlui/bitstream/handle/11201/149058/Sosa%20Neira_Edgar%20Andres_COMPENDI.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Valdivia Cachón, D., Montes de Oca Recio, N., y Amayuela Mora, G. (2019). Las tareas de aprendizaje contextualizadas y el desarrollo de la motivación. Revista Olimpia 16 (2), 12-34. https://revistas.udg.co.cu/index.php/olimpia/article/view/717/1303

Published

2023-07-01

Issue

Section

Artículos

How to Cite

Knowledge management in the teaching-learning process of Agrarian Law (Original). (2023). Roca. Scientific-Educational Publication of Granma Province., 19(3), 1-19. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/3972