Transformative Participatory Action research as a tool for the systematization of experiences in the community (Original).
Keywords:
action; transformation; systematization; experience; communityAbstract
The work is aimed at a group of inhabitants of a community in Venezuela, to develop capacities to identify their problems and opportunities, and find their own solutions to improve their realities. Its objective is: to implement the Transformative Participation Action Research Method, as a method that makes it possible to put the instruments of science and education at the service of building collective and scientific knowledge through the systematization of experiences to strengthen the organization and the capacity for social participation, in this case of the inhabitants of the Enmanuel community, of the Ezequiel Zamora municipality in the State of Aragua, Venezuela. Using the systematization of experience not as the simple collection of data, but also points to its ordering, to find the relationships between them and to discover the internal coherence of the processes established in practice, it is the construction of knowledge, it is to make theory of the Lived practice, a fundamental element for learning reality and transforming it, allows dimensioning this knowledge, data and practices to make social development sustainable. The systematization of experiences produces significant knowledge and learning that makes it possible to appropriate the meanings of the experiences, understand them theoretically and guide them towards the future with a transformative perspective. For this, methods such as: historical-logical, inductive-deductive, data collection, observation, interviews, surveys, among others, were used.
Downloads
References
Cohen, L. y Manion, L. (1990). Métodos de investigación educativa. Madrid: La muralla. http://hdl.handle.net/10553/112723.
Equipo editorial Etecé (2020). Comunidad. De: Argentina. Para: Concepto.de. Disponible en: https://concepto.de/comunidad/. Última edición Fuente: https://concepto.de/comunidad/#ixzz7XKfa35ml
González, V. (2001). Psicología para educadores. La Habana: Pueblo y Educación.
Greenwood, D., y Levin, M. (1998). An Introduction to Action Research. California: Sage Publications
Guerra, Ll. A., Pérez, F., y Fajardo, M.R. (2022). Fundamentos teóricos que sustentan la función de la familia y su influencia en la educación. Revista Científico – Educacional de la Provincia Granma, ROCA, volumen 18, Número 2 (abril-junio) RPNS: 2090 │ ISSN: 2074-0735 https://roca.udg.co.cu
Jara, O. (2018). La sistematización de experiencias: práctica y teoría para otros mundos posibles. Fundación Centro Internacional de Educación y Desarrollo Humano CINDE ISBN: 978-958-8045-47-4 (impreso) ISBN: 978-958-8045-48-1 (PDF) Primera edición, Colombia, https://repository.cinde.org.co/bitstream/handle/20.500.11907/2121/Libro%20sistematizacio%CC%81n%20Cinde-Web.pdf?sequence=1&isAllowed=y
López, P., Salles, V., y Tuirán, R. (2001). Familias y hogares: Pervivencias y transformaciones en un horizonte de largo plazo, en la Población de México. Tendencias y perspectivas sociodemográficas hacia el siglo XXI, México. (p.636).
Oxford Languages 8(2020). Definiciones de Acción, https://es.wikipedia.org/wiki/Acci%C3%B3n
Rodríguez, M. (2021). Concepción educativa para un envejecimiento saludable en la comunidad el Río del municipio Jaruco. Revista Científico- Educacional de la Provincia Granma ROCA. (Original) Vol 17, No 4. ISSN: 2074-0735. RNPS: 2090 https://roca.udg.co.cu
Rodríguez, M.A., Álvarez, A.B., y Hidalgo, Y. (2019) Educación para la convivencia familiar hacia la promoción de estilos de vida saludables en la primera infancia. Revista Científico- Educacional de la Provincia Granma. ROCA, Vol.15 No. 1, enero-marzo. ISSN: 2074-0735. RNPS: 2090 https://roca.udg.co.cu
Sánchez, X., y Lázaro, B. (2017) La formación y superación profesional en función del desarrollo local y comunitario. Revista Científico – Educacional de la Provincia Granma. Revista ROCA. (Original) Vol.13 No.3, (julio-septiembre). ISSN: 2074-0735. RNPS: 2090 https://roca.udg.co.cu
Santana, A., y García, J. (2022). La educación permanente para el trabajo comunitario, una caracterización de su viabilidad. Revista Científico – Educacional de la Provincia Granma. ROCA, Revisión. Vol. 18, Número 2 (abril-junio), ISSN: 2074-0735. RPNS: 2090 https://roca.udg.co.cu
Selener, D. (1997). Participatory action research and social change. NY: Cornell University Participatory Action Research Network.
Torres, R. M. (1988). Educación popular: un encuentro con Paulo Freire, Buenos Aires https://www.kiosco.bandec.cu/kiosco/
Virelles, I.A., Arceo, E., y González, E.M. (2020). Acciones educativas ambientales en la comunidad. Una mirada necesaria para un cambio. Revista Granmense de Desarrollo Local. REDEL. Revisión. Vol.16. ISSN: 2664-3065. RNPS: 2448 https://roca.udg.co.cu