Perception of teachers about the use of navigation access classifiers for academic and research activity (Original)
Keywords:
navigation classifiers; academic activities; investigative activities; internetAbstract
This article presents the results obtained from a master's thesis in Applied Computing developed at the University of Camagüey, Cuba, from September 2016 to December 2017. It addresses the shortcomings that are manifested in the academic and investigative activity in relation to the internet. Its objective is to evaluate the perception of teachers about internet navigation classifiers. To achieve this objective, a methodology with a mixed and descriptive approach was applied, through a structured questionnaire, with a Likert scale of five options, which was applied to teachers of the computer engineering career involved in academic and research activities. The results show that most teachers have a satisfactory assessment of the opportunities offered by the classifiers for the change of teaching role and its feasibility in academic and research activities, and as a support for autonomous learning, due to the fact that most of them have this perception, even when, there is an insufficient level of technological knowledge and functioning about the classifiers.
Downloads
References
Acosta, R., Vázquez, L., Brito, R., & Rosete, A. (2007). Empleo de Minería de Datos para la obtención de patrones en el Sistema Docente del Instituto Superior Politécnico José Antonio Echeverría (pp. pp. 25-27). Presentado en III Taller de Inteligencia Artificial, Memorias III Conferencia Científica de la Universidad de las Ciencias Informáticas, La Habana, Cuba: UCIENCIA.
Brito, R. (2008). Minería de Datos aplicada a la Gestión Docente del Instituto Superior Politécnico José Antonio Echeverría. Tesis para optar por la Maestría en Informática Aplicada. Instituto Superior Politécnico José Antonio Echeverría, Ciudad de La Habana, Cuba.
Calvillo, E. A., Mendoza, R., Martinez, J., Vargas, M., Muñoz, J. & Rodriguez, L. C. (2016). Un Clasificador Bayesiano para Búsqueda y Clasificación de Artículos de Investigación. DYNA New Technologies. http://doi.org/http://dx.doi.org/10.6036/NT7657
Corso, C. & Lorena, S. (2009). Algoritmos de Data Mining aplicados la enseñanza basada en la Web. Universidad Tecnológica Nacional, Departamento de Sistemas de Información, 2(4). Recuperado a partir de http://www.palermo.eduingenieriaCica2009Papers49.pdf
Del Jesús, M. J., González, P., Herrera, F. & Mesonero, M. (2007). Evolutionary fuzzy rule induction process for subgroup discovery: a case study in marketing. (Fuzzy Systems, In press., Vol. 15). IEEE Trans. Recuperado a partir de https://pdfs.semanticscholar.orge02044fd7e4395f7678008295d786173f10eb683.pdf
Hipp, J., Guntzer, U. & Nakhaeizadeh, G. (2000). Algorithms for Association Rule Mining: A General Survey and Comparison. SIGKDD Explorations, 2(1), 58-64.
López, J. M. & Herrero, J. (2006). Técnicas de Análisis de Datos. Aplicaciones prácticas utilizando Microsoft Excel y Weka (Univ. Carlos III). Madrid, España.
Malbernat, L. R. (2002). Educación basada en plataformas Web. El desafío tecnológico para los docentes del siglo XXI. Copyright © CiberEduca.com.
Morales, C. R., Ventura, S. S. & Martínez, C. H. (2011). Estado actual de la aplicación de la minería de datos aplicados a los sistemas de enseñanza basada en web.
Moreno, J., Santiesteban-Toca, C. & Martínez, Y. (2014). La Minería de Datos Aplicada a la Gestión Docente de la Universidad Nacional Experimental de las Fuerzas Armadas (UNEFA). Revista Unica, 2(2), 39-51.
Orallo, J. H., Quintana, M. J. R. & Ramírez, C. F. (2004). Introducción a la Minería de Datos. Pearson Prentice Hall.
Romero, C. P., González, P., Ventura, S., Del Jesús, M. J. & Herrera, F. (2009). Aplicación de algoritmos evolutivos de descubrimiento de subgrupos en e-learning: un caso de estudio analizando cursos de Moodle. Expert Systems with Applications, 33(1), 135-146.
Sanabria, J. A. (2012). Sistema de personalización Web para el proceso de aprendizaje en una plataforma de educación virtual. Tesis en opción al título académico de Máster en Ingeniería y Sistemas. Universidad Nacional de Colombia.