Set of Activities to Promote the Proper Use of the Comma Punctuation Mark. (Original)

Authors

Keywords:

teaching-learning process; norms; orthographic content; uses of the comma

Abstract

This research addresses a problem of great social significance: the teaching-learning process of orthographic content referring to different uses of the comma punctuation mark, which implies knowledge about lexical, textual, ortological, orthographic and grammatical norms. The proposal has a novel and creative character, it is flexible in terms of its application at the corresponding educational level. It is based on the cognitive, communicative and sociocultural approach. It allows the reflective and timely pedagogical practice of activities that favor the solution to the insufficiencies declared in the written report. For its implementation, theoretical, empirical, statistical methods were used, as well as the consultation and analysis of the specialized literature that guarantee the collection of theoretical information on the subject under investigation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Luz María Pantoja Quintana, Universidad de Granma. Bayamo, Cuba.

    Máster en Ciencias de la Educación. Asistente.

References

Abello, A. M. y otros. (2016). Normas ortográficas, caligráficas y textuales. Escuelas Pedagógicas. La Habana: Pueblo y Educación.
Balmaseda Neyra, O. (2012). Enseñar y aprender ortografía. La Habana: Pueblo y Educación.
Domínguez García, I. (2007). Lenguaje y comunicación. La Habana: Pueblo y Educación.
Figueras, C. (2000). Manual práctico de escritura académica. Vol. III “La puntuación”. Barcelona: Ariel.
Rodríguez Pérez, L. (2012). Nueva Ortografía para todos. La Habana: Pueblo y Educación.
Roméu Escobar, A. (2009). El enfoque cognitivo, comunicativo y sociocultural. La Habana: Pueblo y Educación.
Roméu Escobar, A. (2011). Normas de puntuación. En Normativa: un acercamiento desde el enfoque cognitivo, comunicativo y sociocultural. La Habana: Pueblo y Educación.
Roméu Escobar, A. (2012). Didáctica de la Lengua Española y la Literatura. La Habana: Pueblo y Educación.

Published

2022-04-25

Issue

Section

Artículos

How to Cite

Set of Activities to Promote the Proper Use of the Comma Punctuation Mark. (Original). (2022). Roca. Scientific-Educational Publication of Granma Province., 18(3), 172-188. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/3410

Most read articles by the same author(s)