System of teaching tasks related with nomenclature and chemical notation of salts (Original).

Authors

  • Luis Marlies Mengana Betancourt Master en Química. Profesor Asistente. Universidad de Oriente. Santiago de Cuba. Cuba.
  • Nelson Duany Timosthe Master en Educación Superior. Profesor Auxiliar. Universidad de Oriente. Santiago de Cuba. Cuba.
  • Zulling Gómez Hung Licenciada en Educación. Universidad de Oriente. Santiago de Cuba. Cuba.

Keywords:

system of tasks; learning; chemical notation, chemical language

Abstract

The present work proposes a system of teaching tasks related with nomenclature and chemical notation of salts to strengthen the learning of this content in Chemistry for students of 9TH grade. For the conceptual interpretation of the empiric data obtained the following theoretical methods have been developed: analysis synthesis, systemic structural and induction deduction. To diagnose the manifestations of the problem and checking the behavior of the range of activity were used empiric methods such as the observation of lessons, interviews and pedagogical tests. In the processing of the data and interpretation of the results, mathematical statistical methods like the percentage analysis were useful. The system of teaching tasks proposed has potential to increase the learning of nomenclature and chemical notation of salts in students of 9th grade.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bermúdez Sarguera, R. (1996). Teoría y metodología del aprendizaje. La Habana, Cuba: Pueblo y Educación

Castellanos Simons, D. (2002). Aprender y enseñar en la escuela. Una concepción desarrolladora. La Habana, Cuba: Pueblo y Educación.

Collazo Ramón, D. (2005). Tareas de aprendizaje. Sus exigencias actuales. México: CEIDE.

Elkonin Borissowitsch, D. (1983). Psicología del juego. Moscú: Progreso

Fuentes Matos, E., y Cruz Benites, S. (2004). La diversidad en el proceso de investigación científica: Reto actual en la formación de investigadores. La Habana, Cuba: Pueblo y Educación

González Rey, F. (1995). Comunicación, personalidad y desarrollo. La Habana, Cuba: Pueblo y Educación.

Hedesa Pérez, Y. (2013). Didáctica de la Química. La Habana, Cuba: Pueblo y Educación

Labarrere Reyes, G. (1996). Pensamiento. Análisis y autorregulación de la actividad cognoscitiva de los alumnos. La Habana, Cuba: Pueblo y Educación.

Labarrere Reyes, G., y Valdivia Pairol, G. (1988). Pedagogía. La Habana, Cuba: Pueblo y Educación

Martí Pérez, J. (2002). Obras escogidas en tres tomos. La Habana, Cuba: Ciencias Sociales.

PCC. (1978). Tesis y Resoluciones del Primer Congreso del Partido Comunista de Cuba. La Habana, Cuba: Ciencias Sociales

Silvestre Orama, M. (2001). Aprendizaje, educación y desarrollo. La Habana, Cuba: Pueblo y Educación.

Talizina Fiodorovna, N. (1988). Psicología de la enseñanza. Moscú: Progreso

Vidal Aldana, M., y Chevalier Aguero, P. (2009). Nomenclatura Química. La Habana, Cuba: Ciencias Médicas.

Published

2022-02-21

Issue

Section

Artículos

How to Cite

System of teaching tasks related with nomenclature and chemical notation of salts (Original). (2022). Roca. Scientific-Educational Publication of Granma Province., 18(2), 354-375. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/3036