Another look at vocational professional guidance with the school-family-community competition (Original).
Keywords:
vocational orientation; integral formation; basic preparation; diversity; students intellectual disabilitiesAbstract
In the research the authors work as a fundamental problem, the insufficiencies that occur in the relationship of the school-family-community triad for the vocational professional guidance in Special Education dedicated to students with intellectual disabilities. For this, it is proposed as objectives: first, to analyze the references on which this problem is based. On the other hand, to offer a diagnosis of the current situation of the phenomenon, in the special school Salvador García Agüero de Palenque de Yateras. The research that is presented is significant to promote adequate attention to diversity as required by Cuban education, since it is carried out in complex circumstances and environment. The diagnosis give elements that allow to elaborate the alternative, directed to solve the insufficiencies that as continuity of the investigation, have intended the authors. In it are reflected the shortcomings that in practice occur in the school under study.
Downloads
References
Bell, R., (1997). Educación Especial: Razones, visión actual y desafíos. La Habana: Pueblo y Educación.
Castro, P. L., y Castillo S. M., (1999). Para conocer mejor a la familia. La Habana: Pueblo y Educación.
Collazo, B. (1992).La orientación en la actividad pedagógica. La Habana: Pueblo y Educación.
Del Pino, J. L. (1998). La Orientación profesional en los inicios de la formación superior pedagógica: una propuesta desde un enfoque problematizador. (Tesis inédita de doctorado). Instituto Superior Pedagógico Enrique José Varona. La Habana. Cuba.
Gonzàlez, F. (1993). Formación vocacional y orientación profesional hacia carreras pedagógicas. Editorial Pueblo y Educación.
Guerra, S., (2005). La Educación de alumnos con diagnóstico de retraso mental. La Habana: Pueblo y Educación.
Hazen, E., (1836). The Panorama of Professions and Trade. Recuperado de https://books.google.es/books?hl=
Hernández, D’ A., (1987). La orientación profesional como una forma de autorrealización de la personalidad. Revista Cubana de Psicología, 4(2), pp. 115-1131.
Matos, Z., (2003). La orientación profesional-vocacional. Un modelo pedagógico para su desarrollo en el preuniversitario del territorio guantanamero. (Tesis Doctoral). Instituto Superior Pedagógico Enrique José Varona. La Habana, Cuba.
Matos, Z., (2008). Sistema de acciones para el desarrollo de la Orientación Profesional-Vocacional hacia las carreras pedagógicas en los diferentes niveles de educación. Informe Final de Resultados del Proyecto de investigación. (Programa Ramal No. 8). Universidad de Ciencias Pedagógicas “Raúl Gómez García”, Guantánamo, Cuba.
Núñez, E., (2002). ¿Qué sucede entre la familia y la escuela? En Cánovas, L., Chávez, J., Sánchez, A., Sánchez, M. E., Boronat, E., Rosés M. A., (…) y Valle.A. Compendio de Pedagogía. La Habana: Pueblo y Educación.
Ramírez E. T., (2010). La formación laboral de los alumnos con retraso mental desde una nueva concepción pedagógica. La Habana: Pueblo y Educación.
Ramos, Y. y González, M. A., (2017). Un acercamiento a la función educativa de la familia. Revista Cubana de Medicina General Integral, 33(1), 100-114. Recuperado de http://scielo.sld.cu
Sampayo, I. C., y Lezcano, H., (2014). Acciones de orientación familiar para prevenir la carencia afectiva en los niños mediante la comunicación. Razón y Palabra, (88). Recuperado de www.razonypalabra.org.mx
Santiesteban, M., (2009). Modelo pedagógico de prevención de la violencia familiar en y desde la escuela primaria. (Tesis Doctoral). Universidad de Ciencias Pedagógicas Frank País García, Departamento de Educación Especial. Santiago de Cuba, Cuba.
Trujillo, O., (2008). La preparación laboral un reto en la educación de escolares con retraso mental leve del tercer ciclo. (Tesis de Maestría). Universidad Pedagógica de Guantánamo, Guantánamo, Cuba.

































