Perception of teachers about the computer system of management for the control of academic progress and assistance (Original)

Authors

  • Lourdes Catalina Paredes-Gavilanez Empresa Privada Consultora PAMAUX INGENIEROS
  • Calixto Guerra-González Universidad de Granma
  • Angela Paula Ramírez-Casate Universidad de Granma

Keywords:

Computer management system; Academic progress; assistance; control

Abstract

This article presents the study of the teachers' perception of an experience in the use of the computerized management system for the control of the academic progress and the attendance of the students during the academic year 2015-2016 in four academic years of the Educational Center National Technical College "Dr. Camilo Gallegos Domínguez "from the City of Lacatunga in Ecuador. The data were collected through the answers of the teachers in a questionnaire applied to the implementation of said system where they were asked to make an assessment of it. Through a quantitative and qualitative analysis three variables were defined: utility of the system; Use of the system and incidence of the system in the management of the teaching process. The results show a favorable criterion of the teacher regarding the usefulness of the system's benefits and the impact of the management of the planning, organization and regulation of the teaching process, since they consider it very fast and reliable, allowing him to follow up on The results of the students, as well as the attitude that they take before attending to the teaching activities, favored by the amount of information that it offers. The availability and permanent access of the computerized management system makes it possible to get closer to the knowledge of the individualities of the students as well as the group, also allowing the systematic interaction between the teachers themselves, and consequently of these with the students.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Calixto Guerra-González, Universidad de Granma

    Profesor Titular

  • Angela Paula Ramírez-Casate, Universidad de Granma

    Asistente

References

Área, J. (2006). Internet en la docencia universitaria. Webs docentes y Aula Virtual, [en línea]. España: Universidad de Málaga. Disponible en: http://WWW.um.es/c/document_library/get_life?uuid=eaca8858-516f-4718-ab1b-76a4f057bc65&groupld=318445 [Consulta: 2016, 10 de diciembre].

Cabero, J., Salinas, J., Duarte, A. y Domingo, J. (2006). Nuevas Tecnologías Aplicadas a la Educación. Madrid: Síntesis.

Eduardo, G. (2009). Sistema SIU-Guaraní, [en línea]. Argentina: UNIP. Disponible en: http://dcb.fba.unip.edu.ar/? p=189 [Consulta: 2017, 25 de febrero].

García-Valcárcel, A., Basilotta, V. y López, C. (2014). Las TIC en el aprendizaje colaborativo en el aula de Primaria y Secundaria. Comunicar, 42, 65-74.

Horruitiner, P. (2008). La Universidad Cubana: el modelo de formación. La Habana: Félix Varela.

Ignacio, G. (2006). Desarrollo Web: ¿Qué es cada tecnología?, [en línea]. Disponible en: http://WWW.desarrolloEeb.com/manuales/15/ [Consulta: 2016, 10 de diciembre].

Inciarte, A., Marcano, N. y Reyes, M.E. (2006). Gestión académico administrativa en la Educación Básica. Venezuela de gerencia, 11(34).

Izquierdo, J. M. (2004). La gestión académica del proceso docente educativo en la educación superior sustentada en las Tecnologías De La Información y las Comunicaciones. Tesis para optar por el grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Universidad de Oriente, Santiago de Cuba.

Masadelante.com. (2009). ¿Qué es un servidor web (Web Servers)? - Definición de servidor web, [en línea]. Disponible en: http://WWW.masadelante.com/faqs/servidor-web [Consulta: 2017, 17 de mayo].

Mulet, N. (2002). Estudio del Flujo de Información para la optimización de procesos en el departamento de Capacitación de ETECSA. Tesis para optar por el título de ingeniero informático. Universidad de la Habana, Ciudad de La Habana.

Posted, K. (2008). Agora: Software de gestión docente, [en línea]. Disponible en: http://WWW.kherian.com/agora presentacion.asp [Consulta: 2017, 22 de abril].

Tubay, J. L. (2010). Desarrollo de una aplicación web para el control de avances académicos y asistencia de docentes. Universidad Técnica Estatal de Quevedo, Quevedo.

Villa, L. (2006). La importancia creciente de la accesibilidad de sitios web, [en línea]. Disponible en: http://WWW.alzado.org/artículo.php [Consulta: 2017, 28 de marzo].

Published

2017-12-18

Issue

Section

Artículos

How to Cite

Perception of teachers about the computer system of management for the control of academic progress and assistance (Original). (2017). Roca. Scientific-Educational Publication of Granma Province., 13(4), 79-93. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/280