Pedagogical Conception of Familiar Education for the Marti Training of Primary Schoolchildren. Cuban Case, Maguaro. (Original)
Keywords:
families; schoolchildren; training; behaviour; conceptionAbstract
The article contains the proposal of: premises, principles and subsystems to contribute to the Marti training of primary schoolchildren. Although it is proposed for Cuba, it is considered useful for different kinds of readers - if thier beliefs, ideologies, currents of thought or other elements are considered. The purpose of the research is: to elaborate a reference bibliography for Cuban teachers in relation to Marti's training of primary school children. The main methods used in the research process were: the case study, the experiential pedagogical experience and the documentary review. The results obtained with the research indicated changes in the conception of Cuban teachers for the planning, execution and control of the Marti training process of primary schoolchildren, as well as a new behavior of schoolchildren and their families, based on Marti's ideology.
Downloads
References
Arteaga, F. (2001). Propuesta didáctica para su empleo en las Aulas Martianas de noveno grado en la Enseñanza Media Básica. Tesis en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Holguín: ISP “José De la Luz y Caballero”.
Del Canto, C. (2000). Concepción teórica acerca de los niveles de manifestación de habilidades motrices deportivas en la Educación Física de La Educación General Politécnica y Laboral, Anexo 8. Tesis en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. La Habana.
Chacón, N. (2011). Formación martiana. Algunas propuestas metodológicas para la labor educativa. La Habana. (En soporte electrónico).
Martí, J. (1883). Escuela de electricidad. O.C, t. 8, p. 284. La Habana: En soporte electrónico.
Ruiz, A. (2000). Metodología de la investigación. La Habana: Pueblo y Educación.
Valle, A. D. (2012). La investigación Pedagógica, otra mirada. La Habana: Pueblo y Educación.
Izaguirre, R. C. (2014). Cómo presentar una concepción en tanto resultado científico-investigativo. La concepción como resultado científico. Santiago de Cuba: Centro de Estudios de la Educación Superior “Manuel F. Gran”. En Revista científica del Centro de Estudios “Manuel F. Gran”. Vol. 3.
Vega, F. (2019). Metodología para la educación familiar en la formación martiana de escolares primarios cubanos. Caso Maguaro. Artículo en Revista Universidad y Sociedad. Vol. 11 Núm. 4 (2019): ISSN: 2218-3620. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/1281.
Vega, F. (2015). Educación familiar para la formación martiana de los escolares primarios. Tesis presentada en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Universidad de Granma.