Analysis of the Investigations developed in the master “Teaching of Chemistry” in Camagüey. (Original)

Authors

Keywords:

chemistry; graduate degree activities; Investigations; teaching

Abstract

In correspondence with the social demand of upgrading the professors of Chemistry in the secondary education levels, half superior and superior, the Department of Chemistry of the University of Camagüey "Ignacio Agramonte Loynaz", among the graduate degree activities, the Master in "Teaching of Chemistry" is offered. Three editions have been developed and a fourth is in execution. The purpose of the present work is to analyze the investigations developed in this master degree. Surveys were applied to graduate and the documental revision that was made: The program of the master degree, the records of the process of defense of the theses and the opponent’s reports. The main results verify that they have been discussed and approved 26 theses, the thematic ones approached they include the environmental education, the evaluation process, intellectual abilities, the inter-disciplinary and the nano-technology, they have been carried out proposals of methodologies and strategies for their application in the different teaching levels. In the defense acts the domain of the presented topics and the use of didactic mediators have prevailed. The graduate ones have pointed out among the main difficulties of the investigative process the presentation in events and the publication of the results, these aspects coincided with the designations of opponents. A heterogeneous preparation of the participantsexists to carry out the investigation, bearing to present difficulties in all the inherent tasks to this process, it is necessary to increase the use of the bibliography in English and the preparation in Methodology of the Investigation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Hieroteo Manuel Pastor Olazábal, Universidad de Camagüey “Ignacio Agramonte Loynaz”. Camagüey. Cuba.

    Máster en Enseñanza de la Química. Asistente.

  • Nisdalys Figueredo Trimiño, Universidad de Camagüey “Ignacio Agramonte Loynaz”. Camagüey. Cuba.

    Máster en Educación Superior. Prof. Auxiliar.

References

Arteaga, E., Armada, L., y Del Sol, J.L. (2016). La enseñanza de las ciencias en el nuevo milenio. Retos y sugerencias. Universidad y Sociedad. 8(1). Recuperado de http://www.scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_serial&pid=2218-3620&Ing=es&nrm=iso
Busquets, T., Silva, M., y Larrosa, P. (2016). Reflexiones sobre el aprendizaje de las ciencias naturales. Nuevas aproximaciones y desafíos. Profesorado. Número Especial 40 años, 117-135.
Bustamante, M., Bustamante, C.A., y Caamaño, B. (2016). El proceso de enseñanza-aprendizaje y su incidencia en la formación científico técnica de los estudiantes de secretariado ejecutivo contable del Instituto Técnico Superior “Dr. Alfonso Aguilar Ruilova” Canton Jipijapa. Atlante: Cuadernos de Educación y Desarrollo. Recuperado de http://www.eumed.net/rev/atlante/2016/01/conducta.html
Cantero, A. (2010). Programa de la Maestría “Enseñanza de la Química”. Universidad de Camagüey, Cuba
Castillo, F. (2016). Estrategias de enseñanza-aprendizaje y su eficacia en la asignatura de Geografía. Nicaragua: Revista científica, Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua.
Claure, J.L. (2019). Modelo didáctico para la enseñanza de la Metodología de la Investigación Científica. Gaceta Médica Boliviana. 42(2). Recuperado de http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_serial&pid=1012-2966&Ing=es&nrm=iso
Cuevas, A., Hernández, R., Leal, B.E., y Mendoza, C.P. (2016). Enseñanza-aprendizaje de ciencia e investigación en educación básica en México. Revista electrónica de Investigación Educativa. 18(3), 187-200. Recuperado de http://redie.uabc.mx/redie/article/view/1116
Mata, L.D. (2019). Utilidad del artículo científico en enseñanza-aprendizaje. Educación e Investigación. Recuperado de hppt://investigaliacr.com/educacion-e-investigacion
Morales, A., e Higueras, M.L. (2017). Procesos de enseñanza-aprendizaje. Estudios, avances y experiencias. Profesorado. 21(2),1-6. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=56752038001
Rochina, S.C., Ortiz, J.C., y Paguay, L.V. (2020). La metodología de la enseñanza aprendizaje en la Educación Superior: algunas reflexiones. Universidad y Sociedad. 12(1). Recuperado de http://www.scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_serial&pid=2218-3620&Ing=es&nrm=iso
Saldivia, E.N., Carriel, E.F., y Naranjo, N.B. (2017). Las estrategias de aprendizaje y su incidencia en el rendimiento académico del estudiante universitario. OLIMPIA. 14(44), 174-188. Recuperado de olimpia@udg.co.cu

Published

2021-06-01

Issue

Section

Artículos

How to Cite

Analysis of the Investigations developed in the master “Teaching of Chemistry” in Camagüey. (Original). (2021). Roca. Scientific-Educational Publication of Granma Province., 17(3), 423-439. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/2640