Philosophical Referents that Support Humanist Training in Higher Education. (Review)

Authors

Keywords:

philosophical referents; humanistic training in higher education

Abstract

Humanistic training requires mastery, professional and educational potentialities of the disciplines and subjects that make up the plan of the teaching process of pedagogical majors, of a theoretical-conceptual integrity that establishes the interrelationships between the link with the professional problems of education and the historical - contextual conditions that characterize current Cuban society. The intention of this article is to reflect on the philosophical references that sustain humanistic training in Higher Education to contribute to the development of new generations. In the preparation of the article, methods of scientific research were applied, among which the criticism of sources, the hermeneutic and the comparative methods are, allowing to reflect on the interests of the "Blas Roca Calderío" head office of the University of Granma.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Elieser Lastres Rodríguez, Universidad de Granma. Bayamo, Cuba.

    Licenciado en Educación. Profesor General Integral de Secundaria Básica. Asistente.

References

Álvarez de Zayas, C. M. (1998). Didáctica de los valores. En II Taller Nacional sobre Trabajo político ideológico. La Habana: MES. (En soporte electrónico).
Álvarez de Zayas, R. M. (2006) Didáctica de la historia y de las ciencias sociales: aprender del pasado para ser protagonistas en el presente. __Cochabamba. Ed. KIPUS..
Castro, F. (1959). Discurso pronunciado por el Comandante Fidel Castro Ruz, en el Parque Central de New York, Estados Unidos, el 24 de abril de 1959. La Habana: Consejo de Estado; 1959. Acceso: 24/10/2018. Disponible en: http://www.cuba.cu/gobierno/discursos/1959/esp/f240459e.html
Diccionario de la Real Academia de la Lengua Española. (2009). Madrid: Editorial Academia, (En soporte electrónico).
González Rey, F. (1996). La formación de valores en las nuevas generaciones. La Habana, Cuba: Editorial Ciencias sociales.
Guadarrama, P. (1997). Humanismo y autenticidad en el pensamiento filosófico latinoamericano: significación del marxismo. Tesis para optar por el título de Doctor en Ciencias. Universidad INCCA, Santa Fe de Bogotá.
Horruitiner, P. (2009). La Universidad cubana: el modelo de formación. La Habana: Editorial Universitaria.
Lenin, V. I. (1974). Materialismo y empiriocriticismo. La Habana, Cuba: Editorial Pueblo y Educación.
Lenin, V. I. (1975). Obras Completas (Vol. 24). Moscú: Editorial Progreso.
Mendoza, L. (2005). Formación humanista e interdisciplinariedad: hacia una determinación categorial. En Mañalich Suárez, R. y otros. Didáctica de las humanidades. La Habana: Pueblo y Educación.
Torroella G. (1998). La formación de valores: tarea fundamental de la educación actual. Rev Bimestre Cubana. 84(9).

Published

2021-05-11

Issue

Section

Artículos

How to Cite

Philosophical Referents that Support Humanist Training in Higher Education. (Review). (2021). Roca. Scientific-Educational Publication of Granma Province., 17(3), 190-204. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/2573