Alternative Didactic Model: a Way to Teach Pasic Postures in Taekwondo. (Original)

Authors

Keywords:

alternative didactic model; taekwondo; teaching process; basic postures

Abstract

This research aimed at designing an alternative didactic model to improve the basic postures in Taekwondo, addressing the existing criteria of models applied to the sport teaching process, related to the basic postures in children who start practicing this sport, the study was held at the East Syracuse Martial Arts Gymnasium, New York State. The scientific methods used were analysis-synthesis, historical-logical and systemic-structural-functional method, observation, pedagogical experiment, pedagogical tests; and the statistical-mathematical one, to compare the data obtained during the study. Because of both empirical and theoretical inquiries, the need for a scientific solution to the shortcomings detected was revealed. The model was created by the authors of the research and applied to the group under study.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Andrés Briñones Fernández, Academia de Artes Marciales de Syracuse. New York, Estados Unidos.

    Doctor en Ciencias. Prof. Titular.

  • Loida Bonet Avilés, Universidad de Granma. Bayamo. Cuba.

    Doctor en Ciencias. Profesora Auxiliar.

  • Héctor Gabriel Ramos Guevara, Universidad Nacional de México. Ciudad México. México.

    Doctor en Ciencias.

References

Albarracín, A. y Moreno, J. M. (2012). Análisis de los contenidos y actividades desarrolladas en las clases de actividades acuáticas: una propuesta para Enseñanza Secundaria. Apunts. Educación Física y Deportes 109(3), 32-43. DOI: 10.5672/apunts.2014-0983.es. (2012/3).109.03.
Ángeles, O. (2003). Enfoques y modelos educativos centrados en el aprendizaje. Recuperado de http://www.slideshare.net/anbega/ofelia-angeles-gutirrez.
Angulo, F., & García, M. (2003). Un modelo didáctico para la Formación Inicial del Profesorado de Ciencias. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado. 17 (1). 37-49. Universidad de Zaragoza. Zaragoza, España. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=27417104.Apunts, Educación Física y Deportes, 94, 29-36.
Blázquez, D. (agosto 2013). Diez competencias docentes para ser mejor profesor de educación física. La gestión didáctica de la clase. Digital de Investigación EducativaConect@2, 7(3), 7-42.
Bovi, F. (2008). “Evaluación y contraste de los métodos de enseñanza tradicional y lúdico”. APUNTS – Educación Física y Deportes, nº 94, 4º Trimestre, Ed Generalitat de Catalunya, Institut nacional d’ Educació Física de Catalunya, Barcelona.
Brady, M. & Cronin, J. J. (2001). Some new thoughts on conceptualizing perceived services quality: a hierarchical approach. Journal of Marketing, 65, p. 34-49.
Briñones, A. (1998). La dinámica deportiva. Técnica y Estilo en el Taekwondo. Revista Electrónica Granma-Ciencia. Nº 2, Vol. 4.
Cañal, P. y Porlán, R. (1987): "Bases para un programa de investigación en torno a un modelo didáctico de tipo sistemático e investigativo". Actas del II Congreso Internacional sobre Investigación en la Didáctica de las Ciencias y de las Matemáticas, Valencia.
Colado, J. C. y Bermejo, J. (2007). Evaluación en la enseñanza de las habilidades motrices.
Fernández March, A. (2008). La gestión de la formación del profesorado de la Universidad. Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 20, 275-312.
García Pérez, F.J. (2000). Los modelos didácticos como instrumentos de análisis y de intervención en la realidad educativa. Revista bibliográfica de Geografía y Ciencias Sociales, Nº 207, 18 de febrero de 2000. Disponible en http://www.ub.es/geocrit/b3w-207.htm (Consultado el 11 de marzo de 2019)2(2), 53-76.
Gimenez, J.; Abad, M. (2009). La enseñanza de deporte desde la perspectiva educativa. Revista Wanceulen E.F. Digital Nº 5, Abril. 91-103.
González Soto, A. P. (1999). Nuevas tecnologías y formación continua. Algunos elementos para la reflexión. En: Cabero, J.; Cebrián, M. (coord.). Nuevas Tecnologías en la Formación Flexible y a Distancia, Edutec’99. Sevilla: Kronos, p. 73-82.
Oser, F. K, y Baeriswyl, F. J. (2001). Coreografía de la enseñanza: Acercamiento de la instrucción al aprendizaje. En V. Richardson (Ed.), Manual de investigación sobre la enseñanza. - 4ta ed. Washington: Asociación Americana de Investigación Educativa. 23, p.56-69.
Sanz, R. (2001). Orientación psicopedagógica y calidad educativa. Madrid: Pirámide.
Tomasi, J. (1999). Towards “chemical congruence” of the models in theoretical chemistry. International Journal for Philosophy of Chemistry, 5, 2, 79–115. En: http://.hyle.org/journal/issues/5/tomasi.html Toulmin, S. (1977). La comprensión humana. Vol. I. El uso colectivo y la evolución de los conceptos. Madrid: Alianza. Zahar.

Published

2021-04-24

Issue

Section

Artículos

How to Cite

Alternative Didactic Model: a Way to Teach Pasic Postures in Taekwondo. (Original). (2021). Roca. Scientific-Educational Publication of Granma Province., 17(3), 99-119. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/2467