Potentialities of the Cultural Historic Approach for the Treatment of the Scholar Carrier of Mental Delay. (Review)

Authors

Keywords:

historic cultural approach; especial education; late mental; late mental light

Abstract

This work was carried out in the municipality of Buey Arriba for the sake of determining the potentialities of the historic cultural Approach for the treatment of the students with late mental light, an extensive bibliographic revision was made; besides, a great analysis was made in relation  to Especial Psychology materials, in order to discuss the light mental deficiency problems, taking as a point of departure the cultural historic approach  that was very well analyzed by Vigosky, so his postulates in relation to the potentialities for the process of teaching -. The theoretic methods were used analysis – synthesis and induction – deduction to deliver it of all the work.  The theoretic analysis made possible to determine the potentialities that they enable to visualize the treatment of the mentally retarded light student from an integrative dimension, becoming centered more in the progress than in the defects. The potentialities matched: The genetic law of development; Categories: Social situation of development (SSD), next development zone (ZDP) and event experienced in life.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Olaisis Ballines Arévalos, Dirección Municipal de Salud Pública en el municipio Buey Arriba. Buey Arriba, Cuba.

    Licenciado. Asistente.

  • Rafaela Matos Matos, Facultad Ciencias Médicas de Bayamo. Bayamo, Cuba.

    Doctora en Ciencias de la Cultura Física y el Deporte. Profesora Titular.

References

Bell, R. R. (1997). Educación Especial: Razones, visión actual y desafíos. La Habana: Pueblo y Educación, Cuba.
Bell, R. R. (2002). Convocados por la diversidad. La Habana: Pueblo y Educación, Cuba.
Bexio C. (1997). “Aprendizaje significativo en la egb. Conceptos, estrategias y propuestas didácticas”. http://www. Prometeolibros.com/ temas/ educación .asp? subtema =906.
Bozhivich. L.I. (1971). Estudio de las motivaciones de la conducta de los niños y adolescentes. La Habana: Pueblo y Educación, Cuba.
Caballero. D. E. (2002). Diagnóstico y diversidad. La Habana: Pueblo y Educación, Cuba.
Cardona, S. G. Clínica del retraso mental. La Habana: Pueblo y Educación, 1984.
Corral, R. R. (2003). Historia de la psicología. Apuntes para su estudio. La Habana: Félix Varela.
Cruickshank, W. (1971). Psicología de los niños y jóvenes marginales, Ed. Prentice / Hall Internacional, España.
De la Puente, E. M. y Arias, B. G. (2006). Psicología Especial tomo # 1, 2 y 3. La Habana: Félix Varela, Cuba.
Del Llano, M. A. (1984). Clínica del retraso mental. La Habana: Pueblo y Educación.
Vygotski, L. S. (1987). Pensamiento y lenguaje. La Habana: Revolucionaria.
De la Puente, M. T y Arias. B. G. (2006). Psicología Especial tomo 1,2 y 3. La Habana: Félix Varela. p.124.
Domínguez, G. L. (2006). Psicología del desarrollo: adolescencia y juventud. La Habana: Varela.
Fontes. S. O. y Pupo. P. M. (2006). Los trastornos de la conducta. Una visión multidisciplinaria. La Habana: Pueblo y Educación, página 181.

Published

2021-04-01

Issue

Section

Artículos

How to Cite

Potentialities of the Cultural Historic Approach for the Treatment of the Scholar Carrier of Mental Delay. (Review). (2021). Roca. Scientific-Educational Publication of Granma Province., 17(2), 507-523. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/2395