Self-assessment of environmental culture for sustainable development through indicators agreed upon in a workshop. (Review)

Authors

Keywords:

self-evaluation; environmental; culture; workshop; professors; students

Abstract

The critical study carried out about the present state of the environmental culture for the sustainable development and the preparation to pass it to student, revealed that the improvement of this situation demands to pay attention to the poor personal implication of the students and teaching staff in the critical study and the solution of environmental problems, possible to solve in the university, school and community context. Due to this situation a system of indicators was elaborated to facilitate the self-evaluation of the development of the environmental culture for the sustainable development of teaching staff and students, as one of the ways to encourage protagonist and personal implication, civic and professional responsibility in the construction of knowledge, ethical foundations and environmental behaviors. The proposed indicators were agreed upon in a workshop before proceeding to the reflexive self-evaluation and critical view of the current state of each participant's environmental culture. It was evidenced that this procedure contributes to the environmental formation, since it allows to complete diverse didactic and educational functions. It has been implemented in the initial formation of educational, in the initial professional training, as well as in the activity of cultural extension; with great acceptance of students, professors and teachers, for it favors the development of the environmental culture and its teaching. This tends to happen in conditions of intense group activity and communication, combined with the evaluative personal reflection.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Wilfredo Ricardo Mesa Ortega, Universidad de Matanzas. Matanzas, Cuba.

    Doctor en Ciencias Pedagógicas. Prof. Titular.

  • Marlene Rodríguez Macías, Universidad de Matanzas. Matanzas, Cuba.

    Máster en Ciencias. Prof. Auxiliar.

  • Rosa María Fajardo Tagle, Universidad de Matanzas. Matanzas, Cuba.

    Máster en Ciencias. Asistente.

References

Cárdenas, N. (2005): La formación de alumnos activos y reflexivos en el proceso de enseñanza aprendizaje. Instituto Superior Pedagógico “Juan Marinello”. Informe de investigación. Matanzas. Cuba.
G. García y F. Addine. (2004): La tarea Integradora: eje integrador interdisciplinario. Pág. 15-16. En: VI Seminario Nacional para Educadores. Editorial Pueblo y Educación. La Habana.
Maldonado, T. (2009). Modelo de evaluación y acreditación de los en Centros de Educación y Cultura ambiental. CECADESU. México. En soporte digital.
Mesa, W. (2015). Cultura ambiental con enfoque sostenible y preparación profesional pedagógica para educarla desde la escuela. Informe final de proyecto de investigación. Universidad de Matanzas. En soporte digital. Matanzas.
Mesa, W. (2015). Estrategia curricular de Educación Ambiental para el desarrollo sostenible en las carreras B-G y B-Q de la Universidad de Matanzas. Ponencia presentada en Universidad 2016 (provincial).
Mesa, W. (2006). Reflexiones sobre el taller como forma organizativa de los encuentros de educación postgraduada. En Revista Atenas, del ISP “Juan Marinello”. Noviembre 2006.
Valdés, O., Rodríguez, A., Betancourt, A., y Santos, I. (2013). Curso 15: La educación ambiental y desarrollo sostenible: estrategias de integración interdisciplinaria, curricular e institucional en programas, proyectos y buenas prácticas en las universidades, escuelas, familias y comunidades en Cuba. En Memorias Congreso Internacional de Pedagogía. La Habana: Educación Cubana.

Published

2021-04-01

Issue

Section

Artículos

How to Cite

Self-assessment of environmental culture for sustainable development through indicators agreed upon in a workshop. (Review). (2021). Roca. Scientific-Educational Publication of Granma Province., 17(2), 301-317. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/2349