Conceptual basis for teaching subjects associated with the management of construction projects. (Review)

Authors

Keywords:

conceptual basis; subjects; construction project management

Abstract

The process of training students for careers in architecture, civil and hydraulic engineering, graduates in education-construction and short-cycle careers related to these specialties, include a set of subjects associated with the management of construction projects as part of their curricula in the E curriculum at Cuban universities. Today project management is approached in a fragmented way from business, construction and economics sciences. To do this, surveys were conducted with 84 students and teachers who identified the complexity in a comprehensive perspective of this area of ​​knowledge. The importance of scientific research was also evidenced; the practical experiences of this type of management by the student; together with those of the community or social environment. As part of the learning, the previous elements help to a general formation endorsed by the values ​​and skills to be acquired. Said considerations pose as the general objective of this article, to socialize the bases of a specific didactics for the management of construction projects through the management of the nuclei of knowledge and the stages of the investment process in a complementary way. These aspects contribute to the advancement of the development of constructive investments from what to do, contributing to the improvement of the performance of these construction professionals.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Silvia Dotres Zúñiga, Universidad de Holguín. Holguín, Cuba.

    Máster en Contabilidad Gerencial. Profesor Auxiliar.

  • Liana Esther Abreu Medina, Universidad de Holguín. Holguín, Cuba.

    Máster en Ingeniería Industrial. Instructor.

  • Miguel Alejandro Cruz Cabeza, Universidad de Holguín. Holguín, Cuba.

    Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor. Titular.

  • Libys Martha Zúñiga Igarza, Universidad de Holguín. Holguín, Cuba.

    Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor Titular.

References

Cruz C., et.al., (2019). Problemas actuales de la Didáctica de las Ciencias de la Construcción 27l, en Memorias de la 9 Conferencia Científica Internacional de la Universidad de Holguín, Cuba. Facultad de ingeniería, Universidad de Holguín, Cuba.

MEP, (2014). Decreto No. 327. Reglamento del proceso inversionista. Gaceta Oficial de la República de Cuba No. 5 Extraordinaria de 23 de enero de 2015

Dotres Z., (2019). Clase metodológica instructiva: Asignatura: Gestión del proceso inversionista (Tercer año-II semestre) 35p. Ejercicio para optar por la categoría docente superior de profesora auxiliar. Departamento de construcciones. Facultad de ingeniería, Universidad de Holguín, Cuba.

Dotres Z., (2016). Procedimiento para la evaluación de impactos en la ejecución de inversiones constructivas. Aplicación: hotel Ordoño, Gibara, Holguín. Tesis presentada en opción al título de Master en Contabilidad gerencial. Facultad de Ciencias Económicas y de Administración. Universidad de Holguín. Tesis no publicada

Dotres Z. y Asencio G., (2011). Gestión de riesgos en la Dirección Integrada de Proyecto, aplicada a la rehabilitación del Hotel Ordoño en el núcleo urbano de Gibara, provincia Holguín. Tesis presentada en opción al título de Licenciado en Contabilidad y Finanzas. Facultad de Ciencias Económicas. Universidad de Holguín Oscar Lucero Moya. Tesis no publicada.

CEPAL (2016). Agenda 2030 y los objetivos del desarrollo sostenible. Una oportunidad para América Latina y el Caribe. Resolución 70/1 de la Asamblea General de las Naciones Unidas: Transformar nuestro mundo: la Agenda 2030 para el Desarrollo Sostenible. CEPAL. Recuperado de: www.un.org/sustainabledevelopment/es

PMI, (2013). A Guide to the Project Management Body of Knowledge. Project Management Institute. Quinta edición.Editorial: Project Management Institute Inc. Pennsylvania, EE UU

PMI, (2017). A Guide to the Proyect Management. Body of Knowledge. Guía del PMBOK®. Sexta edición Editora: Project Management Institute Sexta Edición, Pensilvania, EE UU

Published

2020-12-16

Issue

Section

Artículos

How to Cite

Conceptual basis for teaching subjects associated with the management of construction projects. (Review). (2020). Roca. Scientific-Educational Publication of Granma Province., 17(1), 1-12. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/2126