Prevention of deviated behavior in children from Luis Ramirez López primary school in Cauto Cristo municipality (Original)
Keywords:
Social factors, deviated behavior, children, social prevention, family and school.Abstract
The idea of this research started from a visit carried out to Luis Ramirez Lopez primary school, in Cauto Cristo municipality. It allowed to analyze the theoretical foundation that explains the relationship between social factors and deviated behavior, taking into account that deviated behavior is a phenomenon that not only affects the individual but also the society. Also, a series of factors can transform him into a dangerous person for the development of the community. The objective of this work is to determine the social educative factors in the prevention of deviated behavior in children, in order to develop an action plan to prevent or to eliminate this problem. It demonstrates that the analysis of the theoretical and empirical aspects can be important to improve the development of a social tendency in the teaching learning process of the school. Besides, the community, the family and the society in general are devoted to prevent the appearance of this behavior in a common effort, and they have to understand, and support these children.
Downloads
References
Ares Muzio, P. (2004). Familia y convivencia. La Habana: Científico Técnica. Cuba.
Caballero Rodríguez, T. (2009). Alternativa educativa: la función social preventiva como integradora de la acción de diferentes factores sociales en el tratamiento a la conducta. Revista de Estudios y Experiencias en Educación, V.1; No. 2 (agosto 2009)
Carrel, A. (2009). La conducta en la vida. Editorial Guillerme Karft. Buenos Aires, Argentina.
Carrillo de la Peña, M.T. (2009). Conducta antisocial juvenil y perspectiva de futuro: un análisis de influencia de la institucionalización. En Anuario de Psicología, La Habana, Cuba.
Castro Ruz, F. (2006). Las ideas creadas y probadas por nuestro pueblo no podrán ser destruidas. Discurso en la clausura del Congreso de la Educación superior, Oficina de Publicaciones del Consejo de Estado. La Habana, Cuba.
Clinard, M. B. [et.al]. (1967). Anomia y conducta desviada. Buenos Aires: Paidós, Argentina.
Coy E. y Martínez, M. (1988). Desviación social: Una aproximación a la teoría y la intervención. La Habana: Félix Varela.
García Batista, G. (2016). ¿Por qué la formación de valores es también un problema pedagógico? En: La formación de valores en las nuevas generaciones. La Habana: Ciencias Sociales.
González, A., Recarey, S. y Addine, F. (2002) El proceso de enseñanza-aprendizaje: un reto para el cambio educativo. En: Addine F, compiladora. Didáctica: teoría y práctica. La Habana: Pueblo y Educación.
Montero, M. (2016). Psicología Social, Cap. Conductas Desviadas, III. La normatividad social fijadora de polos de adaptación y desviación. La Habana: Pueblo y Educación.
Ortega Rodríguez, L. (2016). Acerca de la labor reeducativa en la escuela para la educación de alumnos con trastornos de la formación de la conducta. La Habana: Pueblo y Educación.
Romero, E; Villar, P.; Luengo, M. A.; Gómez- FragueL A, J. A., y Robles, Z. (2013). Empecemos. Programa para la intervención en problemas de conducta infantiles. Madrid: TEA Ediciones.
Talízina N. (1988). Psicología de la Enseñanza. 1ra. Ed. Moscú: Progreso.
Zilberstein, J y Silvestre, M. (2002). Hacia una didáctica desarrolladora. La Habana: Pueblo y Educación.