The confrontation to the COVID-19 from the management of the impact tasks in the Granma’s University. (Original)

Authors

  • Maikel José Ortiz Bosch Universidad de Granma
  • Ailyn Margarita Hernández Milanés Universidad de Granma
  • Susel Noemi Alejandres Jiménez Universidad de Granma

Keywords:

management; impact; science; university; society

Abstract

The global health crisis caused by the appearance and spread of the new Coronavirus SARS-COV-2, has brought with it global effects on the economy and society. Situation intensified in underdeveloped countries like Cuba, favoring the actions of the university and its processes in new and complex scenarios; Therefore, the management of impact tasks from the university extension process becomes one of the essential tools to face the pandemic, according to the social demands that have occurred in the different territories and the professional profile of the students. The preset work is the result of the research project “Improvement of the curricular process in university careers” and its purpose is to make some reflections on the actions to confront COVID-19 from the management of impact tasks at the Granma’s University.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Maikel José Ortiz Bosch, Universidad de Granma

    Prof. Titular

  • Ailyn Margarita Hernández Milanés, Universidad de Granma

    Asistente

  • Susel Noemi Alejandres Jiménez, Universidad de Granma

    Asistente

References

Díaz-Canel Bermúdez, M. y Núñez Jover, J. (2020). Gestión gubernamental y ciencia cubana en el enfrentamiento a la COVID-19. Anales de la ACC, 10 (2): especial COVID-19, pp.1-10. Recuperado de: http://www.revistaccuba.sld.cu/index.php/revacc/article/view/881
Bilbo Hiria, A. (2020). Los impactos económicos y sociales del confinamiento. Recuperado de: https://www.elsaltodiario.com/lanaren_ekonomia/el-impacto-economico-y-social-del-estado-de-alarma-sigue-en-aumento
Daza Cantor, T. (2014). Importancia de las tareas dentro del entorno escolar. UNIMINUTO. Facultad de Educación: Bogotá.
Díaz Duque, J. (2018, diciembre, 7). Las evaluaciones ambientales basadas en la teoría del cambio. En Díaz Duque, J. (Conferencista), Simposio Internacional Ecología Sociedad y Medio Ambiente. ECOVIDA 2018. Viñales, Cuba.
Horruitiner Silva, P. (2005). Fundamentos del proceso de formación en la Educación Superior. La Habana: MES.
Libera Bonilla, B. (2007, marzo). Impacto, impacto social y evaluación del impacto. ACIMED, 15 (3), pp.22-32 Recuperado de: http://bvs.sld.cu/revistas/aci/vol15_3_07/aci08307.htm
MES. (2020) a. Indicaciones Especiales 3/2020. Sobre el cumplimiento del Plan de Medidas para la prevención, enfrentamiento y control del nuevo Coronavirus SARS-CoV-2 (COVID-19). La Habana: MES.
MES. (2020) b. Plan de Ajuste de la Educación Superior. La Habana: MES.
MES. (2020) c. Resolución 48/2020. Adecuaciones al proceso de ingreso a la Educación Superior al curso académico 2020-2021. La Habana: MES.
MINSAP. (2020). Anuario Estadístico de Salud. Información al 31 de diciembre del 2019. La Habana: MINSAP. Recuperado de: http://files.sld.cu/bvscuba/files/2020/05/Anuario-Electr%C3%B3nico-Espa%C3%B1ol-2019-ed-2020.pdf
Núñez Jover, J. (2020). Pensar la ciencia en tiempos de la COVID-19. Anales de la ACC, 10 (2): monográfico, pp.1-10. Recuperado de: http://www.revistaccuba.sld.cu/index. php/revacc/article/view/797/827
Ortiz Bosch, M. J, López Rodríguez, J. y Álvarez Cortés, A. (2016). La formación humanista de los estudiantes de carreras pedagógicas. Didasc@lia: Didáctica y Educación, 7, (6), pp. 291-304. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6672971
UNESCO. (2020). COVID-19 y educación superior: De los efectos inmediatos al día después. Análisis de impactos, respuestas políticas y recomendaciones. IESALC. Recuperado de http://www.iesalc.unesco.org/wp-content/uploads/2020/05/COVID-19-ES-130520.pdf
Universidad de Granma. (2020). Cumplimiento de las acciones diseñadas por la UDG en la etapa Post-COVID-19. Bayamo: UDG
Universidad de Granma. (2019). Documento Organizativo del curso 2019 - 2020. Bayamo: UDG

Published

2020-10-12

Issue

Section

Artículos

How to Cite

The confrontation to the COVID-19 from the management of the impact tasks in the Granma’s University. (Original). (2020). Roca. Scientific-Educational Publication of Granma Province., 16(1), 1290-1301. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/1968

Most read articles by the same author(s)