Focus epistemo-methodological innovative in the university teaching. (Review)
Keywords:
epistemology; science; innovation; teachingAbstract
The years that run of the XXI century, characterized by the scientific-technological globalization, they manifest the importance of the innovation of the scientific knowledge negotiated to the economic and social transformation, as unavoidable elements to the human development. In that sense it corresponds to the university teaching to adopt strategies and methodologies by means of the focus epistemológical like discipline for the study of the scientific knowledge, and to motivate the search of new knowledge. At the present time innovation and University are inseparable. The objective of the present work consists, in meditating around the theoretical and methodological budgets of the focus epistemológical in the university teaching to contribute to the innovation of the knowledge and the science in function of the social development. The text is a partial result of the investigation in process (its theoretical foundation) of the same name, as well as of exchanges and scientific debates, observations and, mainly, of the experience and the pedagogic practice accumulated by the author during several decades of work in the university superior education. The critical revision of the consulted bibliographical sources, the application of theoretical and empiric methods and of interviews and questionnaires, they conform the strategy that allows to carry out the study of the dimensions epistemológicals and methodological, as well as you meditate around the innovative paper of the Universities.
Downloads
References
Bourdieu, P & Passeron, J. (2001). El oficio de sociólogo: presupuestos epistemológicos. Disponible: http://www.op-du.eu/media/El_oficio_de_sociologo_Bourdieu_Passeron.pdf.
Bunge, M. (1969). La investigación científica. Su estrategia y su filosofía. Disponible: https://books.google.com.cu/books/about/La_investigaci%C3%B3n_cient%C3%ADfica.html?id=iDjRhR82JHYC
Bunge, M. (1980). "Epistemología". Disponible: https://es.scribd.com/doc/98752139/ epistemologia-de-Mario-Bunge
Brea, J. (2004). La Universidad del conocimiento y las nuevas humanidades. Estudios Visuales, No. 2. Disponible: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3015704
Brousseau, G. (1981). Los obstáculos epistemológicos y los problemas en matemáticas. Disponible: https://mealejandrofm.files.wordpress.com/2012/03/5oprocesoscognitivos ycambioconceptualenmatemc3a1ticasyciencias-docx.pdf
Cazau, P. (1995). La Epistemología. Disponible: http://educadoresfelicescambiaranelmundo. blogspot.com/2014/12/laepistemologia-de-pablo-cazau-la.html
Chalmers, A. (1991). "¿Qué es esa cosa llamada ciencia?". Disponible: https://ulagos.files.wordpress.com/2012/03/libro-que-es-esa-cosa-llamada-ciencia.pdf
David, P. & Dominique, F. (2002). Una introducción a la economía y a la sociedad del saber. Tomado de La sociedad del conocimiento. Revista Internacional de Ciencias Sociales. No. 171. Disponible: http://josemramon.com.ar/wp-content/uploads/David-Paul-A-Foray-Dominique-Una-introducci%C3%B3n-a-la-econom%C3%ADa-y-a-la-sociedad-del-saber.pdf
Farfán, R. (1996). Matemática educativa e Ingeniería didáctica. Disponible: https://www.redalyc.org/pdf/335/33560102.pdf
Laudan, L. (1986). El progreso y sus problemas. Hacia una teoría del crecimiento científico. Disponible: https://www.amazon.es/progreso-sus-problemas-crecimiento-cient%C3%ADfico/dp/8474901413
Klimovsky, G. (1994). "Las desventuras del conocimiento científico" (Una introducción a la epistemología). Disponible: http://www.unae.edu.py/biblio/index.php/component/ k2/item/392-las-desventuras-del-conocimiento-cient%C3%ADfico-una-introducci%C3 %B3n-a-la-epistemolog%C3%ADa
Samaja, J. (1999). "Epistemología y Metodología". Disponible: http://www.sidalc.net/cgi-bin/wxis.exe/?IsisScript=UCC.xis&method=post&formato=2&cantidad=1&expresion=mfn=052219