The understanding of the title in the primary education for the reflexive development of the student. (Original)
Keywords:
textual comprehension; paratextual element; reflection, learning; methodological treatmentAbstract
The teaching material presented in this article contains the results of the master's thesis of the main author. In summary, it tackle the development of the textual comprehension with emphasis on the title as a paratextual element in third and fourth grades of Primary Education, in response to the new School Model. It has the objective of proposing a system of activities based on the textual understanding with a communicative intention and purpose aimed at achieving a more reflexive and efficient communicator. The communicative and sociocultural cognitive approach, based on textual linguistics, is assumed as theoretical references. The philosophical-psychological-pedagogical, linguistics and methodological views were taken into account. It assumes a population of 23 students, 11 of third and fourth grades of primary education belonging to the Democratic Republic of Korea school in Palenque Yateras. Likewise, the three teachers and the same number of managers in both cases, the 100% as the sample for the study. The investigation in question allowed to specify the state of the art in this aspect, secondly, to propose - from the diagnosis that was made – a system of practical actions, as elements to achieve the desired state. Said research helps to update the issue of which it deals and draws attention to the occupation of teachers in their systematic treatment.
Downloads
References
Álvarez, C. (s.f.). La escuela en la vida. La Habana. Cuba: Pueblo y Educación.
Álvarez, G. & García, M. (2017). Dificultades de estudiantes universitarios en la comprensión de textos argumentativos. En Revista Educación y Humanismo, 19(32), 18-30. http://dx.doi.org/10.17081/eduhum.19.32.2529
García, E. (1971). Lengua y Literatura. La Habana, Cuba: Pueblo y Educación.
Grass, E. (2004). Texto y Abordaje. La Habana, Cuba: Pueblo y Educación.
Larrañaga, E., Yubero, S. y Elche, M. (2017). El desarrollo de estrategias para la comprensión de textos narrativos. Revista Literatura em Debate, 11(21), pp. 162-179, Recuperado de: <http://revistas.fw.uri.br/index.php/literaturaemdebate/article/.
Lorié, O. (2008). Variante para la comprensión de textos en las clases de Lengua Española II en la carrera de Educación Primaria. (Tesis de Maestría). Universidad Raúl Gómez García, Guantánamo.
Mañalich, R. (1990) Taller de la Palabra. La Habana, Cuba: Pueblo y Educación.
Martínez, B. (1997). Estrategias de comprensión lectora. (Tesis Maestría). Universidad Pedagógica de Guantánamo, Cuba.
Ministerio de Educación (2014). Reglamento del trabajo metodológico del Ministerio de Educación. Resolución Ministerial 200/2014. Ministerio de Educación, La Habana, Cuba.
Pantoja, Z. (2009). Sistema de actividades metodológicas para la comprensión del título como tipo de texto en las condiciones del multigrado 3ro y 4to grados de la educación primaria. (Tesis de maestría). Instituto superior Pedagógico Guantánamo, Cuba.
Roméu, A. (1999). Aplicación del enfoque comunicativo en la escuela media. La Habana: Pueblo y Educación.
Sol, N. (2009). Alternativa metodológica para potenciar la motivación de la lectura en los estudiantes de Secundaria Básica en séptimo grado. (Tesis de Maestría). Universidad Pedagógica de Guantánamo, Cuba.
Vigostky, S.L. (s.f.). Pensamiento y lenguaje. Obras Escogidas Tomo II. Recuperado de http://www.taringa.net/perfil/vygotsky
Zabaleta, V., Roldán, L. A. y Simiele, M. E. (2019). El desarrollo de la comprensión de textos a través de la lectura guiada en clase. En Vernucci S y Zamora E. (Compiladores). La ciencia de enseñar: aportes desde la psicología cognitiva a la educación. Mar del Plata: Universidad Nacional de Mar del Plata. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/337719186