The mechanical engineer's integral formation: a challenge from the general chemical subject. (Review)

Authors

  • Sucel Garcés Llauger Universidad de Granma
  • Loida Bonet Avilés Universidad de Granma
  • Dolores Isabel Garcés Llauger Dirección Provincial de Medicina Tradicional y Natural de Granma

Keywords:

educational labor; integral formation; developer focus; teaching-learning

Abstract

The research deal with the necessary preparation of the professors of General Chemistry for the educational work in the first year of mechanical engineering, essential to conduct the teaching-learning process with a developer focus in order to achieve the student's integral formation.. The article refers to the necessary integration of society-institution-professor on the base of the Professional Model and the didactic categories, contextualized to the methodology of a class. The essence is in offering to the society a formed professional in an complete way, professionally competent, with scientific preparation to accept the challenges of the modern society, with the values as a fundamental pillar of it´s formation. It is a generalization of the Master's Thesis research and doctoral instruction research Didactic alternative with interdisciplinary focus in the teaching-learning process of Chemistry.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Sucel Garcés Llauger, Universidad de Granma

    Prof. Auxiliar

  • Loida Bonet Avilés, Universidad de Granma

    Prof. Auxiliar

  • Dolores Isabel Garcés Llauger, Dirección Provincial de Medicina Tradicional y Natural de Granma

    Asistente

References

Arencibia, S. V. et al (2004). La formación continua a distancia en los profesionales de la educación. Evaluación de su impacto. La Habana. Curso pre- evento, Congreso Internacional de Pedagogía.
Bonet, A. L. (2008). Alternativa didáctica con enfoque interdisciplinario en el proceso de enseñanza aprendizaje de la Química. Tesis en opción al título de Master en Ciencias de la Educación.
Galano, R. E., Peñate, H. J., García, G. A. (2018, abril). Fundamentos epistemológicos de la educación político ideológica como proceso. EduSol. Vol.1, No.64. Recuperado el 18 de enero de 2019 de http://edusol.cug.co.cu/index.php/EduSol/article/view/910/1641
Ginoris, Q. O. (2009). Fundamentos didácticos de la educación superior cubana. Selección de lecturas. La Habana: Félix Varela. Cuba p 4. Recuperado 10 de enero de 2019 de http://eduniv.mes.edu.cu
Guevara, F. G. (2014). La integración de las influencias educativas de la universidad y la familia en la formación del profesional de la educación superior. Gaceta Médica Espirituana Vol 16 No. 2 Recuperado el 26 de diciembre de 2018 de http://revgmespirituana.sld.cu/index.php/gme/article/view/657
Gutiérrez, T. M. (2018). Estilos de aprendizaje, estrategia para enseñar. Su relación con el desarrollo emocional y el aprender a aprender. Tendencias pedagógicas No. 31. Universidad de Valladolid, España. Recuperado el 10 de enero de 2019 de
https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/6383448.pdf
Izaguirre, R. R., Martínez, D. A. (2016, abril-junio). Los valores: una clave para la gestión formativa en la Educación Superior. Roca. Vol. 12, No. 2 p: 74- 81. Recuperado el 15 de diciembre de 2018 de http://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/455/632
Lastre, R. E. y Yaques, R. M. (2018). La formación de valores. Papel de la secundaria básica. ROCA. Vol. 14, No. 3, (julio- septiembre). Recuperado el 18 de enero de 2019 de http://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/24/18
Machado Solano, M.I et al (2014, marzo-abril). La preparación para la labor educativa, en el preuniversitario. ROCA. Edición II, volumen X p: 56- 64. Recuperado el 18 de enero de 2019 de http://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/733/1022
Mendoza, P. L. (2001). Acerca de la formación de valores: algunas reflexiones. La Habana, ISPEJV, Facultad de Humanidades, p. 11.
MESa. (2018). Plan de estudio E y Modelo del Profesional del ingeniero mecánico. Comisión Nacional de la Carrera de Ingeniería Mecánica. Ciudad de la Habana.
MESb. (2018). Programa de la disciplina Química para el ingeniero mecánico (Plan E). Ciudad de La Habana.
Molina, A. A. (2012). Universidad 2012. Curso corto 11: Didáctica de la ingeniería: fundamentos teóricos y metodológicos. La Habana: Universitaria. ISBN 978-959-16-1505-3. Recuperado el 10 de enero de 2019 de
https://www.amazon.es/...2012-Ingeniería-fundamentos-metodológicos.../B06Y6JBPRD
Vidal, L. M., Arana, P. A. (2014, enero- marzo). Formación en valores. Educación Médica Superior. Vol.28, No.1, pp. 175-186. ISSN 0864-2141. Recuperado el 10 de enero de 2019 de scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412014000100018
Valdés, V. H. (2003). La educación ambiental en la escuela: una estrategia basada en la biodiversidad y la relación escuela - área protegida. Camagüey. Tesis de maestría. ISP José Martí.

Published

2020-04-14

Issue

Section

Artículos

How to Cite

The mechanical engineer’s integral formation: a challenge from the general chemical subject. (Review). (2020). Roca. Scientific-Educational Publication of Granma Province., 16(1), 451-462. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/1510