The stimulation of the flexibility of thought in the students of Pedagogy-Psychology. (Review)

Authors

  • Emilio Viel Fajardo Universidad de Guantánamo
  • Isis Domínguez Blanco Universidad de Guantánamo
  • Ivón Rojas Lamorú Universidad de Guantánamo

Keywords:

stimulation; flexibility; thought; learning; didactic strategies

Abstract

The thesis deals with the subject related to the stimulation of the flexibility of thought in the students of the Pedagogy-Psychology. The theoretical-methodological referents that are related with the thematic are systematized. The diagnostic study of the research object in its initial stage, it allowed to characterize the current state of the development of the reflexive thought in the students' learning process. In order to stimulate the students' thinking flexibility, they intend a group of didactic strategies and methodological recommendations for its instrumentation in the teaching-learning-process of the students of the Pedagogy-Psychology career at the University of Guantánamo.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Emilio Viel Fajardo, Universidad de Guantánamo

    Asistente

  • Isis Domínguez Blanco, Universidad de Guantánamo

    Prof. Titular

  • Ivón Rojas Lamorú, Universidad de Guantánamo

    Prof. Auxiliar

References

Alonso, C. M., Gallego, D. J., y Honey, P. (2005). Los estilos de aprendizaje. Procedimientos de diagnóstico y mejora. España: Ediciones Mensajeros. ISBN: 978-84-271-1914-7.
Ballester, P. S. (1993). La flexibilidad del pensamiento y la sistematización de los conocimientos matemáticos. Ciudad de la Habana, Cuba: Editorial Pueblo y Educación.
Brito, F. H., et al. (1987). Psicología General para los Institutos Superiores Pedagógicos. Tomo II. La Habana, Cuba: Editorial Pueblo y Educación.
Cardoza, R. R. (2008). Una alternativa didáctica para mejorar el pensamiento lógico reflexivo en alumnos con retraso mental leve de sexto grado en la asignatura de Lengua Española (Tesis de Maestría). Instituto Superior Pedagógico “Raúl Gómez García”, Guantánamo.
Chehaybar, K. E. (2012). Técnicas para el aprendizaje grupal. Grupos numerosos. Universidad Nacional Autónoma de México.
Córdova. Ll, M. D. (1992). La estimulación intelectual en el currículo regular. La Habana, Cuba: Editorial Impresiones Ligeras. I.S.P. “Enrique José Varona”.
Dobrini, N.F. (1966). Principios del desarrollo del conocimiento en la escuela. Material en Simposio sobre Principios del conocimiento. Moscú.
Domínguez, L. G. (2006). Psicología del desarrollo: adolescencia y juventud. Selección de lecturas. La Habana, Cuba: Félix Varela.
Fernández, R. L. (2006). Pensando en la personalidad. Selección de Lecturas. Tomo I. Ciudad de la Habana, Cuba: Ciencias Médicas.
Galperin, P. Y. (1983). Sobre la formación de los conceptos y de las acciones mentales, en Lecturas de Psicología Pedagógica. Universidad de la Habana, Cuba.
González, R. F. (1985). Psicología de la Personalidad. La Habana, Cuba: Editorial Pueblo y Educación.
Jiménez, M. C. (2013). Ejercicios matemáticos para desarrollar la flexibilidad del pensamiento en escolares de tercer grado con retraso mental en la escuela especial “Año de la Educación” (Tesis de Maestría). Instituto Superior Pedagógico “Raúl Gómez García”, Guantánamo.
Kalmikova, Z. I. (1966). Métodos de la investigación científica en la psicología de la enseñanza. Ciudad de La Habana, Cuba: Editorial de libros para la educación.
Labarrere, S. A. (1996). Pensamiento. Análisis y autorregulación de la actividad cognoscitiva de los alumnos. La Habana: Pueblo y Educación.
López, A. L. (2012). Compendio de instrumentos de evaluación psicológica. La Habana, Cuba: Editorial Ciencias Médicas.
López, B. F. (2017). Metodología para la estimulación del desarrollo intelectual de los estudiantes en la carrera Cultura Física. Tesis Doctoral) Instituto Central de Ciencias Pedagógicas. La Habana, Cuba.
Mitjans, A. (1995). Creatividad, personalidad y educación. La Habana, Cuba: Pueblo y Educación.
Morales, Q. F. (2001). Técnicas de estimulación del pensamiento. Material de consulta. Universidad Pedagógica “Enrique José Varona”. La Habana, Cuba.
Petrovsky, A. V. (1980). Psicología General. La Habana, Cuba: Pueblo y Educación.
Rizo, W. (2012). El poder del pensamiento flexible. De una mente rígida a una mente abierta libre y abierta al cambio. Recuperado de http://wwwocéano.mx/ficha-libroaspx?id=11108
Rodríguez, C. R. (2007). Compendio por Estrategias bajo el Enfoque por Competencias. Instituto Tecnológico de Sonora.
Rodríguez, P. I. (2009). Ejercicios para el desarrollo del pensamiento reflexivo en escolares con retraso mental en sexto grado en la asignatura Matemática (Tesis de Maestría). Instituto Superior Pedagógico “Raúl Gómez García”, Guantánamo.
Smirnov, A. A. et al. (1961). Psicología. La Habana, Cuba: Universitaria.
Zaldívar, C. M., Sosa, O., y López, T. (2005). Definición de la flexibilidad del pensamiento desde la enseñanza. Obtenida el 16 de mayo del 2017, de:
https://scholar.google.es/scholar?cites=9567075378112711931&as_sdt=2005&sciodt=0,5&hl=es

Published

2020-04-07

Issue

Section

Artículos

How to Cite

The stimulation of the flexibility of thought in the students of Pedagogy-Psychology. (Review). (2020). Roca. Scientific-Educational Publication of Granma Province., 16(1), 390-403. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/1493