The social inclusion in the children with special educational necessities in the mountain context through the orientation to the family. (Original)
Keywords:
social inclusion, mountain context, special education, special educational necessitiesAbstract
In the current time, the challenges of the scientific and social development impose to the education the necessity of a fair and equal attention of the children with special educational necessities in the educational environment, so that they can be every more efficient and more independent in their acting; in this way, the concept of Special Educational Necessity has been introduced in the context of the Special Education and for the rest of the educations, being a less aggressive and humanist concept. Although, in the teaching-educational process of the Especial Education, is powered the improvement of the students in their school life, familiar and social, the existence of fissures evidences itself that they limit the complete social inclusion in the context of mountain. In the present article is projected the orientation to the family for the effective social inclusion of these children.
Downloads
References
Alayo, I., Sayú, N. y Calzado, N. (2007). Atención al niño con Retraso Mental desde la perspectiva de la Educación Primaria. Informe proyecto MINED-UNICEF.
Borges, S. (2016). La pedagogía especial en Cuba ante el complejo problema de la inclusión educativa de los niños, adolescentes y jóvenes con necesidades educativas especiales. En S. Borges (Comp.) Pedagogía especial e inclusión educativa (pp.29-49). La Habana, Cuba: Centro de Referencia Latinoamericano para la Educación Especial
Borges, S. y Orozco, M. (2014). Inclusión educativa y educación especial. Un horizonte singular y diverso para igualar las oportunidades de desarrollo. La Habana, Cuba: Centro de Referencia Latinoamericana para la Educación Especial
Castro, P. L. (2008). El maestro y la familia del niño con discapacidad. La Habana: Pueblo y Educación
García, A. (2001). Programa de orientación familiar para la educación de la sexualidad de los adolescentes. Tesis de doctorado no publicada, Instituto Superior Pedagógico José de la Luz y Caballero, Holguín, Cuba
Leyva, M. (2016). La labor preventiva desde el mejoramiento de las prácticas inclusivas en la atención a la diversidad. La Habana, Cuba: CELAEE
López, R. (2011). Diversidad e igualdad de oportunidades en la escuela. La Habana, Cuba: Pueblo y Educación
González, N., Velásquez, M. y Leyva, A. (2012). Estrategia recreativa para la inclusión social de niños con Necesidades Educativas Especiales a las actividades recreativas comunitarias. Extraído el 15 de marzo de 2017 desde http://www.efdeportes.com/.
Maza, G., Balibrea, K., Camino, X., Durán, J., Jiménez, P. y Santos, A. (s.f). Deporte, actividad física e inclusión social: una guía para la intervención social a través de las actividades deportivas. Extraído el 15 de marzo de 2017 desde http://www.uv.es/dis/guia-i.pdf.
Pérez, S. y Hernández, C. (2014). Inclusión de los niños con necesidades educativas especiales. Valor metodológico del enfoque histórico cultural. En S. Guerra (Ed.). Actualidad de la atención educativa a los niños y adolescentes con necesidades educativas especiales (pp.112-124). La Habana, Cuba: Pueblo y Educación
Riverón, C. A. (2017). La preparación del profesional de la Educación Especial para el trabajo con la familia de los niños con Necesidades Educativas Especiales Intelectuales del contexto rural. Didasc@lia: Didáctica y Educación 8(3), 13-24. Extraído el 20 de abril de 2017 desde http://runachayecuador.com/refcale/index.php/didascalia/issue/view/202

































