Interdisciplinary transition through the didactic treatment of mathematical contents in the senior high educational level.

Authors

  • Julio Quesada Izquierdo Universidad de Granma
  • Teresa Rodríguez Roldán Universidad de Granma
  • Erol Salazar Montero Universidad de Granma
  • Ricardo Serrano Vargas Universidad de Granma

Keywords:

teaching and learning, methodology, interdisciplinary, senior high schools

Abstract

Carrying out the interdisciplinary transition during the didactic treatment of mathematical contents through the teaching of Mathematics in the senior high level of education, is an aspect that has not been well accomplished due to the disciplinary approach of the documents the professor has at his disposal for his orientation toward the lesson. The scientific results shown in this article, derived from a doctoral thesis, influence the teaching and learning process of Mathematics within the senior high level of education and favor the establishment and revelation of the interdisciplinary relationships through a methodology that favors exactly this kind of transition while the mathematical contents are explained.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Julio Quesada Izquierdo, Universidad de Granma

    Asistente

  • Teresa Rodríguez Roldán, Universidad de Granma

    Asistente

  • Erol Salazar Montero, Universidad de Granma

    Prof. Auxiliar

  • Ricardo Serrano Vargas, Universidad de Granma

    Asistente

References

Arana, J. (2001). ¿Es posible la interdisciplinariedad? Teoría y práctica, disponible en URL: http. // www. pensamiento complejo. com. ar/docs/compplejidad aaw \\ htm. Consultado. 2010, marzo 17.
Artigas, M. (2001). Mi visión de la interdisciplinariedad. URL: http. //www.unav.es/gep/mivisioninter. \\ htm. Consultado. 2010, junio 13.
Castro Días Balar, F. (2001). Ciencia, innovación y futuro. La Habana. Instituto Cubano del Libro.
Engels, F. (1978). La dialéctica de y los métodos científicos generales de investigación. La Habana. Ciencias Sociales.
Ludin y Rosental. Diccionario filosófico. (1980).
León Méndez, J. y Valdés Rojas, M. (2002). Interdisciplinariedad: Pasado y Presente en Escuela Cubana. (Soporte electrónico).
Pérez Díaz, Msc. J. (2010). Técnicas y procedimientos para la formulación de problemas de química de la enseñanza media. URL: http //www.monografías.com \\ htm. Consultado. 2010, junio 12.
Quesada Izquierdo, J. y Otros. (2010). La enseñanza-aprendizaje de la Matemática en el preuniversitario desde las posibilidades que brindan las relaciones interdisciplinarias ¿un enfoque fuera de contexto?. [CD-ROM evento II Taller Provincial Científico Metodológico de la Enseñanza de las Ciencias Exactas y Naturales “Luis Arturo Ramirez Urrizari in Memorian]. Manzanillo: “Universidad de Ciencias Pedagógicas Blas Roca Calderío”.
Royero, Jaim. (1997). La ciencia y la tecnología en el contexto del siglo XXI. Venezuela.

Published

2016-05-25

Issue

Section

Artículos

How to Cite

Interdisciplinary transition through the didactic treatment of mathematical contents in the senior high educational level. (2016). Roca. Scientific-Educational Publication of Granma Province., 12(2), 11-20. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/1409