Influence of the plastic techniques in the improvement of the fine manual motor in school with disartria diagnostic (Original)

Authors

  • Danger Lenin Martín Ramos Universidad de Camagüey “Ignacio Agramonte Loynaz”
  • Melva Luisa Rivero Rivero Universidad de Camagüey “Ignacio Agramonte Loynaz”
  • Ana María Rodríguez Oiz Universidad de Camagüey “Ignacio Agramonte Loynaz”

Keywords:

plastic techniques; motor skills; fine manual motor skills; dysarthria

Abstract

The main objective of this research is to explain the influence of the use of plastic techniques, such as tearing, trimming, modeling, filling and drawing on the improvement of fine manual motor skills in schoolchildren diagnosed with dysarthria. The same was developed from detecting that a problem of the special school for this type of children, is the absence of ways that contribute to solve these difficulties. The population and the sample is made up of four students from the Special School "Ignacio Agramonte Loynaz", which represents 100% of the students with this diagnosis in the municipality of Camagüey. It was found that, although in each one the fine manual motor skills improved significantly, this development was not homogeneous, but in each student it had peculiarities that differentiate them.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Danger Lenin Martín Ramos, Universidad de Camagüey “Ignacio Agramonte Loynaz”

    Licenciado en Derecho

  • Melva Luisa Rivero Rivero, Universidad de Camagüey “Ignacio Agramonte Loynaz”

    Doctor en Ciencias Pedagógicas

  • Ana María Rodríguez Oiz, Universidad de Camagüey “Ignacio Agramonte Loynaz”

    Doctor en Ciencias Pedagógicas

References

Baron - Cohen, S. (2012). Autismo: Una guía para padres. España: Alianza.
Cabrera, B. & Dupeyron, M. (2019). El desarrollo de la motricidad fina en los niños y niñas del grado preescolar. Mendive [online], vol.17, n.2, pp.222-239. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1815-76962019000200222
Fernández, G. & Rodríguez, X. (2012). Logopedia. Primera Parte. La Habana: Pueblo y Educación.
Figueredo, E. & López, M. (1986). Logopedia. Tomo I. La Habana: Pueblo y educación.
Gandulgo, Mº. (1999). Las técnicas grafo-plásticas. Enfoque globalizador en el nivel
inicial. Buenos Aires: Lumen.
Hernández, E. F. (1986). Logopedia Tomo 1. La Habana: Pueblo y Educación.
Izaguirre, Y. (2012). La estimulación de la comunicación de un niño con diagnóstico de autismo atípico a partir de las Artes Plásticas. Tesis en opción al título de Máster en Ciencias de la Educación. Inédita. Camagüey.
Martín, D. (2018). Papel de las Técnicas plásticas en el mejoramiento de la motricidad manual fina en escolares con diagnóstico de disartria. En Compilación, Ciencia e innovación tecnológica, vol. II (págs. 1-8). La Tunas: Académica Universitaria.
Martín, D. (2019). El mejoramiento del desarrollo de la motricidad manual fina en escolares con diagnóstico de disartria. investigación inédita. Camagüey: Universidad de Camagüey.
Molina de Costallat, D. (1983). Psicomotricidad I. Buenos Aires, Argentina: Losada.

Published

2019-11-25

Issue

Section

Artículos

How to Cite

Influence of the plastic techniques in the improvement of the fine manual motor in school with disartria diagnostic (Original). (2019). Roca. Scientific-Educational Publication of Granma Province., 15(4), 245-256. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/1120

Most read articles by the same author(s)