Diagnosis of the permanent education management of directors in pedagogical schools (Original)

Authors

Keywords:

permanent education management; professional activity of direction; managers; pedagogical schools.

Abstract

The article characterizes the state of the permanent training of the pedagogical schools' directors in the province of Guantánamo in relation to the contents related to the performance of their professional activity of direction and the behavior of the management of the process of their permanent training. For this purpose, two dimensions were taken into account: training of pedagogical school directors for the performance of their professional activity in this type of educational institution and the management of the process of permanent training of pedagogical school directors. The empirical research methods used were survey, interview, participant observation, documentary study and triangulation. With the results obtained, it is corroborated that the permanent training of the pedagogical schools' directors in the aforementioned province presents insufficiencies that affect the efficient management of the process.

Author Biographies

  • Manuel Leguen Chibás, Subdirector General de la Dirección General de Educación de la Administración Baracoa. Guantánamo. Cuba.

    Licenciado en Educación en la especialidad Español-Literatura. Máster en Ciencias de la Educación. Docente Especialista Principal.

  • Jorge González Ramírez, Universidad de Holguín. Holguín. Cuba.

    Licenciado en Educación en la especialidad de Psicología-Pedagogía. Doctor en Ciencias de la Educación. Profesor Auxiliar.

  • Alina Cantillo Quintero, Vicerrectora Primera de la Universidad de Guantánamo. Guantánamo. Cuba.

    Licenciada en Educación en la especialidad Español-Literatura. Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor Titular.

References

Henriques, A. (2021). Gestión de la formación de los funcionarios del servicio de migración y extranjería de la República de Angola. [Tesis de doctorado, Universidad de Holguín].

Infante, L., Pupo, B. & Ochoa, J.A. (2023). Gestión de la formación de la cultura jurídica en directivos universitarios: procedimiento aplicado en la Universidad de Holguín. Opuntia Brava, 15(2), 113-127. https://opuntiabrava.ult.edu.cu/index.php/opuntiabrava/article/view/1783

Legrá, V. & González, J. (2023). Formación permanente de los directores de la Primera Infancia en Holguín. Roca. Revista científico-educacional de la provincia Granma,19(1). https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/3685

Marrero, R. A. & Smith, A. (2022). Diseño del grupo de expertos para contribuir a la gestión de la planificación del mantenimiento. Revista Universidad y Sociedad, 14(S1), 97-109. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/2615/2564

Partido Comunista de Cuba. (PCC). (2021). Conceptualización del modelo económico y social cubano de desarrollo socialista. Lineamientos de la Política Económica y Social del Partido y la Revolución para el período 2021 - 2026. Comité Central del PCC. http://www.cubadebate.cu/especiales/2021/06/17/descargue-en-pdf-la-conceptualizacion-del-modelo-y-los-lineamientos-para-el-periodo-2021-2026/

Pérez-Galdós, G. R. & López, M. M. (2019). Aprendizajes sociales en grupos de maestros en formación. Revista Conrado, 15(70), 415-420. http://scielo.sld.cu/pdf/rc/v15n70/1990-8644-rc-15-70-415.pdf

Planes, P. (2018). La gestión de la formación permanente de los jefes de departamentos docentes universitarios. [Tesis de doctorado, Universidad de Holguín].

Santiesteban, R. (2011). La dirección de la formación permanente de los directores escolares zonales del sector rural. [Tesis de doctorado, Universidad de Holguín].

Tamayo, A., Serrano, M. A. & Matos, D. D. (2022). Posicionamientos de una concepción teórica sobre la gestión de la formación de directivos. Transformación, 18(2), 336-365. http://scielo.sld.cu/pdf/trf/v18n2/2077-2955-trf-18-02-336.pdf

Valiente, P. & Del Toro, J.J. (2020). Referentes orientadores para favorecer la pertinencia social de la formación especializada del director escolar. Mendive Revista de Educación, 18(3), 573-587.

http://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/2006.

Valiente, P., Del Toro, J. J. & González, J. (2021). Formación inicial docente y especializada para la dirección escolar. Conciencia Ediciones.

Published

2024-05-05

How to Cite

Diagnosis of the permanent education management of directors in pedagogical schools (Original). (2024). REDEL. Revista Granmense De Desarrollo Local, 8(3), 110-123. https://revistas.udg.co.cu/index.php/redel/article/view/4544