Diagnosis of the permanent education management of directors in pedagogical schools (Original)
Keywords:
permanent education management; professional activity of direction; managers; pedagogical schools.Abstract
The article characterizes the state of the permanent training of the pedagogical schools' directors in the province of Guantánamo in relation to the contents related to the performance of their professional activity of direction and the behavior of the management of the process of their permanent training. For this purpose, two dimensions were taken into account: training of pedagogical school directors for the performance of their professional activity in this type of educational institution and the management of the process of permanent training of pedagogical school directors. The empirical research methods used were survey, interview, participant observation, documentary study and triangulation. With the results obtained, it is corroborated that the permanent training of the pedagogical schools' directors in the aforementioned province presents insufficiencies that affect the efficient management of the process.
References
Henriques, A. (2021). Gestión de la formación de los funcionarios del servicio de migración y extranjería de la República de Angola. [Tesis de doctorado, Universidad de Holguín].
Infante, L., Pupo, B. & Ochoa, J.A. (2023). Gestión de la formación de la cultura jurídica en directivos universitarios: procedimiento aplicado en la Universidad de Holguín. Opuntia Brava, 15(2), 113-127. https://opuntiabrava.ult.edu.cu/index.php/opuntiabrava/article/view/1783
Legrá, V. & González, J. (2023). Formación permanente de los directores de la Primera Infancia en Holguín. Roca. Revista científico-educacional de la provincia Granma,19(1). https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/3685
Marrero, R. A. & Smith, A. (2022). Diseño del grupo de expertos para contribuir a la gestión de la planificación del mantenimiento. Revista Universidad y Sociedad, 14(S1), 97-109. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/2615/2564
Partido Comunista de Cuba. (PCC). (2021). Conceptualización del modelo económico y social cubano de desarrollo socialista. Lineamientos de la Política Económica y Social del Partido y la Revolución para el período 2021 - 2026. Comité Central del PCC. http://www.cubadebate.cu/especiales/2021/06/17/descargue-en-pdf-la-conceptualizacion-del-modelo-y-los-lineamientos-para-el-periodo-2021-2026/
Pérez-Galdós, G. R. & López, M. M. (2019). Aprendizajes sociales en grupos de maestros en formación. Revista Conrado, 15(70), 415-420. http://scielo.sld.cu/pdf/rc/v15n70/1990-8644-rc-15-70-415.pdf
Planes, P. (2018). La gestión de la formación permanente de los jefes de departamentos docentes universitarios. [Tesis de doctorado, Universidad de Holguín].
Santiesteban, R. (2011). La dirección de la formación permanente de los directores escolares zonales del sector rural. [Tesis de doctorado, Universidad de Holguín].
Tamayo, A., Serrano, M. A. & Matos, D. D. (2022). Posicionamientos de una concepción teórica sobre la gestión de la formación de directivos. Transformación, 18(2), 336-365. http://scielo.sld.cu/pdf/trf/v18n2/2077-2955-trf-18-02-336.pdf
Valiente, P. & Del Toro, J.J. (2020). Referentes orientadores para favorecer la pertinencia social de la formación especializada del director escolar. Mendive Revista de Educación, 18(3), 573-587.
http://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/2006.
Valiente, P., Del Toro, J. J. & González, J. (2021). Formación inicial docente y especializada para la dirección escolar. Conciencia Ediciones.