Development of creativity in university students for the practice of the profession (Original)
Keywords:
creativity; indicators; suggestions; capacity; studentsAbstract
Creativity, divine gift for people who brought it innate, considered as a set of traits that each individual possessed. At present it is proven that all have the ability to be creative or to depart from the usual thought patterns and behaviors with originality, flexibility, feasibility, fluidity and elaboration. This quality can decrease according to the environment in which people develop, either by their actions, interests and ideas that transform the life of each one. This reason motivated the authors to do the work that aims at developing creativity in third-year students of Primary Education, In-service Course modality, for their performance on the practice of their profession. From indicators consulted, indicators for the stimulation and development of creativityare offered.
References
Bermúdez R. et al. (2002) Dinámica de grupo en educación: Su facilitación. La Habana, Cuba. Pueblo y Educación.
Betancourt, M. J. (1995). La Creatividad una Ciencia del Futuro. En: Mitjans, A. Betancourt, M. J. Solís-.
Betancourt, M.J. (1997) Atmósferas creativas 2. Educar nuestras murallas: México: Manual Moderno(en proceso de edición).
Betancourt, M. J y Valadez, M. D. (1999). La creatividad en la escuela una necesidad en nuestro tiempo. Boletín Creat informa. Año 9, Núm. 16, Octubre-Noviembre. p3.
Castellanos D. (2003) Talento. Estrategias para su desarrollo. La Habana, Cuba. Pueblo y Educación.
Castellanos D; Vera C, et al. (2005) El desarrollo y educación del talento. La Habana, Cuba. Academia.
Conceptualización de la función docente y mejoramiento de la Educación Superior (1988). Pedagogía Universitaria en América Latina. Edit. CINDA. Monografía editada en la ciudad de Santiago de Chile.
Del Bono, T. (1996) Cultura, Educación y Desarrollo. Conferencia sobre Políticas y Educación para la Transformación de la Educación Superior en América Latina y el Caribe. Educación Superior SigloXXI. CRESALC. UNESCO. Min. Ed. Sup. La Habana, Cuba. (18-26 Nov. De 1996).
González, S. A. (1998). Sistema de acciones para las habilidades fundamentales en la actividad de estudio. Material mimeografiado, ISPEJV.
González, A. (2004) Creatividad y métodos de indagación. Aplicación en ciencias y humanidades. La Habana, Cuba. Pueblo y Educación.
González, M. (2006). Modelo didáctico para contribuir al desarrollo del potencial creativo de los escolares del segundo ciclo en el proceso de enseñanza-aprendizaje de la Escuela Primaria. [Tesis en opción al Grado Científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas]. La Habana, Cuba: Instituto Superior Pedagógico "Enrique José varona".
Rico P. (2003) La zona de desarrollo próximo, procedimientos y tareas de aprendizaje. La Habana, Cuba. Pueblo y Educación.
Martínez, LL. M. (1997). Educación y Creatividad. Algunas Tendencias. Conferencia pronunciada en la sesión inaugural del VI Taller Internacional “La Educación Hacia el Siglo XXI”. Instituto Pedagógico Latinoamericano y Caribeño(IPLAC).
Mítjans, A. (1995) Creatividad, personalidad y educación. Ciudad de La Habana. Pueblo y educación.