The activities system out of the teaching learning process for the development of the knowledge in Environmental Education with the implementation of the State plan for the Confrontation to the climatic change in the students of the different races in the

Authors

  • Néstor Vargas Anaya Universidad de Granma
  • Delquis Pérez Pérez Universidad de Granma
  • Leodanis Labrada Piña Universidad de Granma

Keywords:

education; environmental education; system; out of the teaching learning process

Abstract

In this research work is declared as a scientific problem: How to promote environmental education for the implementation of the State plan for the confrontation to climate change in the students of Pilón Municipal University Center?. Its objective is the proposal of the activities system out of the teaching learning process , which constitutes a valuable resource for the development of know ledge in Environmental Education for students of the different careers of the CUM, as the main problem that affects the teaching-learning process. It in clud es recommendations methodological in order to put in practice and be used as a tool for teaching in teaching institutions.

References

Álvarez, C. (1994). Metodología de la Investigación. La Habana: Pueblo y Educación.
Asamblea Nacional del Poder Popular. (1997). Ley 81 de Medio Ambiente. Gaceta Oficial de la República de Cuba, no.7, julio, p. 47 – 68. La Habana.
Benítez Brizuela, Y. (2009). Sistema de actividades extradocentes en el desarrollo del valor responsabilidad de los estudiantes de 8vo grado de la ESBU Juan Vitalio Acuña Núñez del municipio Pilón. Tesis (Opción para el título académico a Master en Ciencias de la Educación). Instituto Pedagógico Latinoamericano, Caribeño, Manzanillo.
Castro, F. (1992). Mensaje de Cuba a la Conferencia Mundial sobre Medio Ambiente y Desarrollo. Granma, La Habana, 6 junio p. 1 – 4.
Cerezal, J. (2001). Los métodos teóricos en la investigación pedagógica. Desafío escolar. La Habana, Año V, No 2, p. 22 – 23.
CUBA. CITMA. Folleto: Enfrentamiento al Cambio Climático en la República de Cuba Tarea Vida– La Habana: Editorial Academia, 2017.
González G, Edgar. (2004). El decenio de la Educación para el Desarrollo Sostenible: desafíos y oportunidades. (en soporte digital).
Lenin, V. I. (1979). Cuadernos Filosóficos. La Habana: Ed. Política, pág. 12 – 16.
Mc Pherson Sayú, M. [Et al] (2004). La educación ambiental en la formación de docentes. La Habana: Pueblo y Educación, p. 336.
Marx, C. (1973). El Capital. La Habana: Pueblo y Educación, p 50 – 68.
Medina, A. (1994). Aportaciones del enfoque vigotskiano a la tecnología educativa. Tecnología y Comunicación Educativas. No. 24. Julio – septiembre, p. 13 – 15.
Morales Delgado, J. C. (2002). Propuesta Metodológica para la Educación Ambiental en Ciencias Naturales quinto grado. (Opción para el título académico a Master en “Didáctica de la Geografía”). Instituto Pedagógico Latinoamericano y Caribeño, Manzanillo.
Novo, M. (1998). El análisis de los problemas ambientales: Modelos y metodologías. Madrid: UNED – FUEM.
Ruiz Aguilera, A. (2006). Bases de la investigación educativa y sistematización de la práctica pedagógica. Tabloide de la Maestría en Ciencias de la Educación. Modulo I. Segunda Parte. La Habana: Pueblo y Educación,
Torres Consuegra, E., Valdés Valcés, O. (1996). ¿Cómo lograr la educación ambiental de tus alumnos? La Habana: Pueblo y Educación, 43 p.

Published

2019-03-05

Issue

Section

Articles

How to Cite

The activities system out of the teaching learning process for the development of the knowledge in Environmental Education with the implementation of the State plan for the Confrontation to the climatic change in the students of the different races in the. (2019). REDEL. Revista Granmense De Desarrollo Local, 3(1), 124-137. https://revistas.udg.co.cu/index.php/redel/article/view/685