The project approach in the teaching-learning process of computer science (Review)

Authors

  • Jorge Estrada Silveira CITMA Granma
  • Yoesky Reyes Galardy Universidad de Granma

Keywords:

Teaching-learning; computer science; electronic tabulators; methodological approaches

Abstract

This proposal makes a reflection and analysis of the use of methodological approaches in the teaching-learning process of computing at the middle level; Of the characteristics inherent to the project, taken this as a methodological tool; And of the project approach as a general methodological teaching-learning process of computer content. From a definition of didactic-methodological structuring of this process, a heuristic program is provided aimed at the development of projects for the treatment of the contents of electronic tabulators, as well as a structuring of the approach Of the project with the characterization of the phases for their use. The application of the proposal, by the authors and by other teachers, in the pre-university institutes of Jiguaní, Granma, has contributed to the development of skills in the solution of problems of the school practice and the daily life, in which they apply and integrate Knowledge about electronic tabs. Also, the systematization presented on the theories about the project approach, have served as reference of consultation by other researchers who have referred to the subject in question.

References

1. Borrego Lobo, Juana María. Una estructuración metodológica para el proceso de enseñanza-aprendizaje de los sistemas de gestión de bases de datos en el nivel Preuniversitario en Cuba. 2004. Tesis presentada en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. ISP “Enrique José Varona”, Ciudad de la Habana, 2004. (Material en soporte electrónico).
2. Borrego L., Juana M. ob.cit.
3. Expósito Ricardo, Carlos y Col. Algunos elementos de metodología de la enseñanza de la Informática. Ciudad de la Habana. 2001. (Material en soporte electrónico).
4. Expósito Ricardo, Carlos. Enfoques didácticos de la enseñanza de la Informática. Jornada científica de profesores, ISP “Enrique José Varona", Ciudad de la Habana, 15-17 de mayo de 1996.
5. Hurtado Curbelo, Fermín José. El tratamiento de conceptos básicos en la enseñanza de los tabuladores electrónicos. 1998. Tesis en opción al título académico de Master en Educación. ISP "José Martí", Camagüey, 1998. (Material en soporte electrónico).
6. Mena Díaz, Néstor. Modelo de gestión de las expectativas de los actores de un proyecto. Estudio de caso del proyecto Trabajo Colaborativo en Red del IDICT. (Material en soporte electrónico).
7. Nocedo De León, Irma y Col. “Metodología de la investigación educativa”. Segunda parte. Editorial Pueblo y Educación, Ciudad de la Habana, 2001.
8. Pedagogía a tu alcance. Software de la Colección Futuro.
9. Rodríguez Sosa, Jorge Evaluación de proyectos de desarrollo local. Enfoques, métodos y procedimientos. 2007. (Material en soporte electrónico).
10. Téllez Lazo, Luis. Modelo didáctico del proyecto como forma de organización de la práctica preprofesional del técnico medio en electricidad. 2005. 137 h. Tesis presentada en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. ISP “José de la Luz y Caballero”, Las Tunas, 2005. (Material en soporte electrónico).

Published

2019-03-05

Issue

Section

Articles

How to Cite

The project approach in the teaching-learning process of computer science (Review). (2019). REDEL. Revista Granmense De Desarrollo Local, 3(1), 17-31. https://revistas.udg.co.cu/index.php/redel/article/view/677