Treatment of mathematical problem solving in the fifth grade of primary level

Authors

Keywords:

methodological strategy; mathematical problems; teacher preparation; problem solving.

Abstract

The scientific and methodological preparation of teachers for the integration of activity systems, derived from the results of research conducted at the Frank País García primary school, in the municipality of Niquero, favored the development of mathematical problem-solving in fifth-grade students, which was supported by methodological work. The article proposed a methodological strategy for addressing mathematical problem-solving in the teaching-learning process of the Mathematics subject in the fifth grade of the primary level. This strategy was developed based on the sociocultural research paradigm and the dialectical-materialist conception of knowledge, where the historical-logical, analytical-synthetic, and inductive-deductive theoretical methods guided the research. The techniques used for the analysis were the survey and the interview. The strategy provided activities to develop mathematical problem-solving aimed at schoolchildren and was contextualized with an operational character, as its actions were developed in an integrated manner based on the very processes that took place in the school. The strategy enables the scientific and methodological preparation of teachers for the introduction of the results into educational practice, which favors mathematical problem-solving in the students.

Author Biographies

  • Vania Dayana González Díaz, Escuela Primaria Frank País García. Niquero. Granma. Cuba.

    Licenciado en Educación Primaria

  • Reynaldo Argimiro Fernández Doural, Universidad de Granma. Manzanillo. Granma. Cuba

    Licenciado en Ciencias Pedagógicas. Doctor en Ciencias Pedagógicas. Especialista en Didáctica de las Ciencias. Profesor Titular. Profesor Consultante

References

Águila, M. (2010). Sistema de actividades para desarrollar habilidades en la solución de problemas aritméticos en escolares de 4 grado. [Tesis de maestría, Universidad Central Pedagógica Félix Varela Morales] https://dspace.uclv.edu.cu/server/api/core/bitstreams/28fc5499-8ce9-4c9e-bfd3-388bb8fbd12e/content

Alberto del Salto, M. W. (2015). Educación en valores: propuesta de una estrategia. MEDISAN, 19(11), 1-9. http://scielo.sld.cu/pdf/san/v19n11/san161911.pdf

Benítez, A., Guerra, L., Pérez, D., Pino, L. & Labrador, E. (2010). Propuesta de estrategia metodológica para la asignatura de Inglés en estudiantes de 4to año de Medicina. Perfil Pedagógico. http://scielo.sld.cu/pdf/rpr/v14n1/rpr32110.pdf

Campistrous, L. (1998). Aprende a resolver problemas aritméticos. Editorial Pueblo y Educación.

Capote, M. (2022). Didáctica de la Matemática para la educación primaria con enfoque desarrollador. Editorial Ciudad Educativa.

Castillo, M. S. (2023). Taller de estrategias heurísticas para resolver problemas matemáticos en estudiantes de primaria, Usquil - Otuzco 2022. LATAM Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales y Humanidades, 3(2), 1053-1070. https://doi.org/10.56712/latam.v3i2.166

Hernández, C. A., Paz, L. S. & Avendaño, W. R. (2021). Resolución de problemas en el aprendizaje de las ciencias y progreso académico en la Educación Media. Revista Boletín REDIPE, 10(13), 610-616. https://revista.redipe.org/index.php/1/article/download/1774/1777/2966

Ledo, O., Rojas-Ángel, R.T. & González, M. Á. (2020). Procedimientos heurísticos para el tratamiento a problemas matemáticos. Educación y Sociedad, 18(3), 69-83. https://revistas.unica.cu/index.php/edusoc/article/view/1443/html

Marín, L. R., Marín, R. de J. & Mendoza, K. L. (2023). La estrategia como resultado de investigación: Consideraciones metodológicas para su concreción. Universidad y Sociedad, 15(6), 127-135. http://scielo.sld.cu/pdf/rus/v15n6/2218-3620-rus-15-06-127.pdf

Meza, C. (2021). Enseñanza de la resolución de problemas matemáticos. Polo del conocimiento, 6(11), 89-103. https://polodelconocimiento.com/ojs/index.php/es/article/view/3256

Rizo, C. & Campistrous, L. (1999). Estrategias de resolución de problemas en la escuela. Revista Latinoamericana de Investigación en Matemática Educativa, RELIME, 2(2-3), 31-45. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=33520304

Quiñones, A. J. & Huiman, H. E. (2022) Resolución de problemas con el método matemático de Polya: La aventura de aprender. Revista de Ciencias Sociales, 28(5), 75-86. https://www.redalyc.org/journal/280/28071845006/html/

Sánchez, L. N. & Valverde, Y. del S. (2022). Método heurístico de George Polya en la resolución de problemas matemáticos en estudiantes de grado sexto. Revista UNIMAR, 38(2), 113-141. https://doi.org/10.31948/Rev.unimar/unimar38-2-art5

Published

2025-08-26

Issue

Section

Artículos originales

How to Cite

Treatment of mathematical problem solving in the fifth grade of primary level . (2025). REDEL. Revista Granmense De Desarrollo Local, 9(4), 226-238. https://revistas.udg.co.cu/index.php/redel/article/view/5459

Most read articles by the same author(s)