Influence of cultural conception and community context on local child care
Keywords:
caregivers; daycare centers; cultural components; child careAbstract
In Cuba, the study of child care in daycare centers has gained relevance in recent decades; it currently reveals specificities generated by cultural gender constructs and the sociocultural context, which typify the ways of life of the people who perform this work according to the sense and meaning that the act of caring represents for them. Understanding the work carried out by child caregivers necessarily involved recognizing the established differences among them; therefore, it was important to delve into care from the distinctive cultural standpoints of the art of caring. For these reasons, the article's objective was to determine the cultural components involved in the practice of child care in daycare centers, taking into account the community context of the city of Bayamo. Theoretical methods such as historical-logical, analysis-synthesis, and induction-deduction were used for this purpose; empirical methods such as scientific observation and triangulation; as well as the techniques of questionnaires and interviews. These allowed for the characterization of the study communities, taking into account the differences that distinguish them, and the determination of the main cultural components that condition the forms of child care: the educational level of the caregiver, the cultural gender constructs, and the sociocultural context anchored in the communities where the daycare centers are located.
References
Campoalegre, R. (2022). El cuidado infantil en Cuba. Enfoques, emergencias y retos de las políticas públicas. https://www.cips.cu/wp-content/uploads/2022/04/6R08.pdf
Cigna Helthcare (2024, octubre 24). ¿Cómo elegir el cuidado infantil? https://www.cigna.com/es-us/knowledge-center/hw/temas-de-salud/cmo-elegir-el-cuidado-infantil-aa43308
Comisión Nacional para la Mejora Continua de la Educación (2023). La comunidad como núcleo integrador. https://cdnsnte1.s3.us-west-1.amazonaws.com/wp-content/uploads/2024/01/23133539/La-comunidad-como-nucleo-integrador_Ok.pdf
González, D. & Suárez, R. M. (2024). Educación y cuidado de menores en guarderías infantiles. Concepción cultural. https://editorial.redipe.org/index.php/1/catalog/download/166/291/5896?inline=1
Iglesias, D. (2013). El proceso de trabajo de las Cuentapropistas Asistentes Infantiles para el Cuidado de Niños del poblado de Cojímar. Su análisis desde la perspectiva de género [Tesis de grado, Universidad de La Habana].
Medina, J. M. & Torres, J. M. (2022). Aspectos esenciales para realizar los cuidados en guarderías privadas desde la perspectiva de las cuidadoras. Revista Cubana de Enfermería, 38(1), 1-17.
http://scielo.sld.cu/pdf/enf/v38n1/1561-2961-enf-38-01-e5087.pdf
Moreno, Y. & Ramírez, E. M. (2014) Representaciones sociales sobre infancia y estilos de crianza de padres o cuidadores: Su incidencia y visibilización en el escenario escolar de la IED Sierra Morena [Tesis de maestría, Universidad Pedagógica Nacional]. http://repository.pedagogica.edu.co/bitstream/handle/20.500.12209/667/TO-17741.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Romero, M. (2014, febrero 15). El cuidado infantil en el empleo no estatal. Inter Press Service en Cuba. http://www.ipscuba.net/sociedad/el-cuidado-infantil-en-el-empleo-no-estatal/
Samman, E. & Lombardi, J. (2019). Cuidado infantil y familias trabajadoras: ¿Una nueva oportunidad o un vínculo perdido?Un informe de evidencias. UNICEF. https://www.unicef.org/media/95111/file/Child-Care-ES.pdf
Secretaría de Educación Pública. (2024). Plan de Estudios para la educación preescolar, primaria y secundaria 2022. SEP. https://educacionbasica.sep.gob.mx/wp-content/uploads/2024/06/Plan-de-Estudio-ISBN-ELECTRONICO.pdf
Zibecchi, K. (2014). Entre el trabajo y el amor, el cuidado de los niños en contextos de pobreza: el caso de las mujeres cuidadoras en el ámbito comunitario. Estudios Sociológicos, XXXII (95), 385-411. https://ri.conicet.gov.ar/handle/11336/35918








