Pedagogical communication as a tool for the teacher
Keywords:
teaching; pedagogical communication; teaching-educational process; professional performanceAbstract
The study of communication is extremely important for all those who are going to develop an educational task. This is so because, throughout their pedagogical activity, teachers establish constant communication with students. The purpose of this article is to reflect on communication as a tool that teachers can use successfully in their professional performance. To this end, philosophical, sociological, psychological and pedagogical foundations were taken into consideration, as well as theoretical (analysis-synthesis, induction-deduction and historical-logical) and empirical methods, such as the critical analysis of documents. The research was important because it made possible the analysis of communication through its functions, styles, mechanisms and skills, considering it as an essential element to exert a positive influence between teachers and students, which resulted in the successful management of the teaching-educational process.References
Alzate, F. A. & Castañeda, J. C. (2020). Mediación pedagógica: Clave de una educación humanizante y transformadora. Una mirada desde la estética y la comunicación. Revista Electrónica Educare, 24(1), 411-424. https://www.redalyc.org/journal/1941/194162217021/html/
Cardentey, F. & Valdés, I. (2018). Reflexiones sobre la importancia de habilidades comunicativas en estudiantes de la carrera de Educación Primaria. Ciencias Pedagógicas. Revista electrónica Científico-Pedagógica, (3), 24-33. https://www.cienciaspedagogicas.rimed.cu/index.php/ICCP/article/download/86/66/128
Cantos, G. G., Mero, F. D. & Vinces, V. A. (2020). La comunicación educativa en el aula: Una experiencia desde la práctica docente en el bachillerato. Luz, 19(2), 102-112. https://www.redalyc.org/journal/5891/589164533010/html/
Cerda, J. E. & Jarquín, R. F. (2023). Importancia de la comunicación para la educación en el aprendizaje de la matemática. Revista Torreón Universitario, 12(34). https://portal.amelica.org/ameli/journal/387/3874012006/html/
Fernández, A. M. (1995). Comunicación Educativa. Editorial Pueblo y Educación.
Frontado, M. C. (2020). Importancia de la comunicación en la relación familia-escuela y el proceso educativo. Revista Scientific, 5(18) https://www.indteca.com/ojs/index.php/Revista_Scientific/article/view/486
Gil, L., Martínez, G. & Rodríguez, C. A. (2022). Estilo de comunicacióm: Una revisión teórica hacia las habilidades directivas en las organizaciones. Revista Científica de la UCSA, 19(3), 85-96. https://revista.ucsa-ct.edu.py/ojs/index.php/ucsa/article/view/109/101
Jurado, M., Avello, R. & Bravo, G. (2020). Caracterización de la comunicación interpersonal en el proceso enseñanza aprendizaje. REDIE, Revista Electrónica de Investigación Educativa, 22, 1-11. https://www.scielo.org.mx/pdf/redie/v22/1607-4041-redie-22-e09.pdf
Lazo, Y., García, M. & Márquez, J. L. (2022). Las competencias comunicativas en la gestión del trabajo educativo. Especificidades en el trabajo universitario. Revista San Gregorio, (49). http://scielo.senescyt.gob.ec/pdf/rsan/v1n49/2528-7907-rsan-1-49-00123.pdf
Leyva, L. R. (2008). Programa de superación dirigido al perfeccionamiento del estilo de comunicación de los maestros de la educación Primaria [Tesis de maestría, Universidad de las Tunas]. http://biblioteca.utec.edu.sv/siab/virtual/elibros_internet/55817.pdf
Lomov, B. F. (1989). El problema de la comunicación en psicología. Editorial Ciencias Sociales.
Márquez, J. L. (1999). La comunicación pedagógica. Una alternativa metodológica para su caracterización [Tesis de doctorado, Instituto Central de Ciencias Pedagógicas]. https://rc.upr.edu.cu/bitstream/DICT/2081/1/La_comunicacion_pedagogica_Una_alternativa_metodologica.pdf
Petrone, P. (2021). Principios de la comunicación efectiva en una organización de salud. Revista colombiana de cirugía, 36, 188-192. http://www.scielo.org.co/pdf/rcci/v36n2/2619-6107-rcci-36-02-188.pdf
Puig, I. L. (2006). La comunicación en las organizaciones educacionales. VARONA, (43), 25-29. https://www.redalyc.org/pdf/3606/360635563007.pdf
Santos, L. L., García, S. M. & De la Cruz, N. I. (2022). La comunicación en el aula y su influencia en las relaciones interpersonales: Un estudio de caso. Revista Estudios del Desarrollo Social: Cuba y América Latina, 10(2). http://scielo.sld.cu/pdf/reds/v10n2/2308-0132-reds-10-02-e23.pdf
Sardiñas, Y., Domínguez, I. & Reinoso, C. B. (2020). La comunicación educativa: Su desarrollo en el profesor de Secundaria Básica. Varona, Revista Científico Metodológica, (71), 18-24. http://scielo.sld.cu/pdf/vrcm/n71/1992-8238-vrcm-71-18.pdf
Valdés, L. (2009). Talleres metodológicos dirigidos a la preparación de los maestros del primer ciclo para el establecimiento de una adecuada comunicación interpersonal con los estudiantes atletas [Tesis de maestría, Universidad de Sancti Spíritus]. https://dspace.uniss.edu.cu/bitstream/handle/123456789/4426/Leidy%20Vald%C3%A9s%20Carpio_Preparaci%C3%B3n%20de%20maestros_Comunicaci%C3%B3n.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Valiente, J. F., Ruiz, T. R., Llovera, J. J. & Hernández, M. T. (2014). Una alternativa de comunicación educativa, empleando nuevas técnicas en el proceso enseñanza-aprendizaje en las asignaturas de Física y Matemática en la enseñanza semipresencial de la carrera de Informática. Lat. Am. J. Phys. Educ., 8 (2). http://www.lajpe.org/jun14/08_LAJPE_912_Felix_Valiente.pdf








