Senior Family Medicine clinical educational preparation for the early detection of lung cancer
Keywords:
higher clinical educational preparation; family medicine; lung cancer; professional performanceAbstract
The course and training programs on early detection of lung cancer, its challenges and prevention are of vital importance for the training of specialists and residents of Family Medicine since they provide them with educational tools that have an impact on a satisfactory professional performance in the fight against the scourge of lung cancer. The article aims at proposing a system of superior clinical educational preparation programs aimed at improving the professional performance of specialists and residents in Family Medicine for the early detection of lung cancer, as demanded by the current Cuban society. Theoretical methods (historical-logical, analysis-synthesis, induction-deduction and systemic-structural-functional); empirical (analysis and critique of sources, scientific observation, survey, interview, users' criteria) and mathematical statistics (descriptive and inferential statistics) were used. The relationship between professional performance, the educational preparation of Family Medicine specialists and residents and the early detection of lung cancer was characterized, from which preparatory courses and training programs on its prevention are designed.References
Alonso, A. M. (2020). La Ciencia de la Educación ante las diversas opciones metodológicas de índole disciplinar. ArtefaCToS. Revista de estudios de la ciencia y la tecnología, 9(1), 175-198. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7371705
Cabo, A., Del Campo, E., Rubio, T., Nápoles, N. & Columbie, J. C. (2018). Aspectos clínicos y epidemiológicos en pacientes con cáncer de pulmón en un servicio de neumología. MEDISAN, 22(4). http://scielo.sld.cu/pdf/san/v22n4/san09224.pdf
Cáceres, M., Lara, L., Iglesias, M., García, R., Bravo, G., Cañedo, C. & Valdés, O. (2003). La formación pedagógica de los profesores universitarios. Una propuesta en el proceso de profesionalización del docente. Revista Iberoamericana de Educación, 33(1), 11-15. https://rieoei.org/RIE/article/view/2900
Etienne, C. F. (2022). Control del tabaco en las Américas: ¿Qué hace falta? ¿Qué sigue? Rev Panam Salud Pública, 46, 1-2. https://www.scielosp.org/article/rpsp/2022.v46/e160/es/
Machandi, O. & Cristiá, S. (2020). Caracterización demográfica de la provincia Guantánamo (2013-2017). Novedades en Población, 16(31), 127-137. http://scielo.sld.cu/pdf/rnp/v16n31/1817-4078-rnp-16-31-127.pdf
Ministerio de Educación Superior. (MES). (2009). Sistema de Evaluación y Acreditación de Carreras Universitarias. Junta de Acreditación Nacional. Editorial del MES.
Oficina Nacional de Estadística e Información. (ONEI). (2023). Anuario Estadístico de Cuba 2022. https://www.onei.gob.cu/anuario-demografico-de-cuba-enero-diciembre-
Organización Panamericana de la Salud (OPS) & Organización Mundial de la Salud (OMS). (2022, septiembre 13). Cáncer. https://www.pahoorg/es/temas/cancer
Robinson, F. (2021). Estrategia didáctica para el desarrollo de competencia sociohumanista en profesionales de la salud. [Tesis de doctorado, Instituto Central de Ciencias Pedagógicas].
Santana, A., Teherán, Z. & Pierra, M. B. (2011). Mortalidad por cáncer en población adulta de Baracoa. Revista Información Científica, 69(1), 1-11.
https://revinfcientifica.sld.cu/index.php/ric/article/view/419/813








