Physical activity as a promoter of neuroplasticity and psychosocial relationships
Keywords:
physical activity; neuroplasticity; mental health; psychosocial interactions; well-being.Abstract
Physical activity plays a fundamental role in the mental health and general well-being of individuals. The present study, developed in the city of Quevedo, Ecuador, aimed to analyze the effects of physical activity on neuroplasticity and its impact on psychosocial interactions. A quantitative approach with an experimental design was employed, which used probability sampling based on population data from the last census. Structured surveys and cognitive performance tests were administered to participants before and after a 12-week supervised physical training program. The results revealed significant improvements in cognitive functions and in the quality of interpersonal relationships, supporting the theory that physical activity promotes neural plasticity and psychosocial development. These findings are discussed in comparison with previous studies, highlighting the need to promote public policies oriented to physical activity as a mental health strategy. Further research in more diverse populations and for longer periods of time is recommended to strengthen the empirical evidence in this field.
References
Almarales, J. D. (2021). Incremento de la actividad física y su efecto en la capacidad de aprendizaje dependiente del hipocampo [Tesis de maestría, Universidad Autónoma de Bucaramanga]. https://biblioteca-repositorio.clacso.edu.ar/handle/CLACSO/20365
Barba, A. (2021). Eficacia de la horticultura terapéutica en salud mental: Una revisión bibliográfica [Tesis de grado, Universidad Zaragoza]. https://zaguan.unizar.es/record/107141/files/TAZ-TFG-2021-763.pdf
Castro, E. S., Cedeño, A. A., Cedeño, S. X., García, L. C., García, M. E. & Ponce, J. A. (2024). Revisión actualizada de los beneficios de la Citicolina como neuroprotector en el post evento cerebro vascular. Reincisol, 3(6), 207-307. https://www.researchgate.net/publication/382769699_Revision_actualizada_de_los_beneficios_de_la_Citicolina_como_neuroprotector_en_el_post_evento_cerebro_vascular
Domínguez, S. (2024). El impacto de la actividad física en el bienestar mental. Un camino hacia la salud integral. Lecturas: Educación Física y Deportes, 29(319). https://efdeportes.com/efdeportes/index.php/EFDeportes/article/view/8046
Escalada, S. D., Figueroa, S. del R., Segobia, A. del P. & Mejía, C. E. (2023). La Actividad Física como una Herramienta Didáctica para el Desarrollo de Habilidades Sociales en la Educación Básica Superior. Ciencia Latina. Revista Científica Multidisciplinar, 7(6), 6424-6441. https://ciencialatina.org/index.php/cienciala/article/view/9176
Estrada, Y. C., Tunjano, J. C., Varela, J. M., García, D. E. & Sánchez, J. C. (2024). Efectos de tres tipos de ejercicio físico sobre los niveles de actividad física y el perfil de estados de ánimo en personal administrativo de una institución de educación superior. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, (52), 588-599. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9264763
Lovera, D. & Perricone, A. (2022). ¿El recurso de protección chileno como oportunidad para la movilización legal? Más allá de las cortes (y sus sentencias). Cuestiones constitucionales, (47), 157-186. https://www.scielo.org.mx/pdf/cconst/n47/1405-9193-cconst-47-157.pdf
Páez, C. I. & Vizcaíno, B. D. (2023). La actividad física y el bienestar emocional de los estudiantes [Tesis de grado, Universidad Técnica de Cotopaxi Extensión Pujilí]. https://repositorio.utc.edu.ec/server/api/core/bitstreams/b1cd7883-1ff4-4720-91f3-474bfb1fceb3/content
Riquelme, D. E., Sánchez, V. & Peña, A. M. (2025). Influencia de la actividad física en la salud mental en estudiantes universitarios. Salud & Ciencias Medicas, 4(6), 82-96. https://www.researchgate.net/publication/388745414_Influencia_de_la_actividad_fisica_en_la_salud_mental_en_estudiantes_universitarios








