Financial assistance and implementation of a customer management model for entrepreneurs in Quevedo
Keywords:
financial administration; customer management; CRM; entrepreneurs; microenterprises.Abstract
The objective of this article is to evaluate the impact of financial assistance and the implementation of a customer relationship management model on entrepreneurs in Quevedo, Ecuador. Using a mixed approach, surveys were conducted with 200 entrepreneurs and semi-structured interviews with 20 of them, complemented by training and technical support in financial management and customer relationship management. The results showed that, before the intervention, 85 % of the entrepreneurs had no formal strategies in these areas, which limited their growth. After the training, a significant improvement was observed: 64 % of the participants improved their cash flow control and 75 % implemented customer relationship management tools, resulting in a 68 % increase in customer retention. The technical accompaniment, conducted with a subgroup of 30 entrepreneurs, showed that those with continuous follow-up achieved better results in both financial management and the use of customer relationship management tools. The study concluded that the combination of training and personalized technical support is crucial for optimizing microenterprise management in emerging economies, and highlighted the importance of adapting customer relationship management and financial management strategies to the particular characteristics of Quevedo's entrepreneurs.
References
Alean, Y. P. (2022). Acompañamiento técnico a pequeños productores campesinos, asociados al programa de biotecnología agrícola (pba), del corregimiento de Berástegui-Ciénaga de Oro, Córdoba. [Tesis de grado, Universidad de Córdoba] https://repositorio.unicordoba.edu.co/server/api/core/bitstreams/b3a0a555-2526-45aa-bbba-2d1d5fb68a44/content
Barros, A. L., Bravo, L. Y. & Campuzano, J. A. (2022). Barreras al emprendimiento femenino universitario en estudiantes de la Universidad Técnica de Machala. Sociedad & Tecnología, 5(2), 212-225. https://institutojubones.edu.ec/ojs/index.php/societec/article/view/208
Beltran, C. (2024). Customer Relationship Management: factor clave en la ventaja competitiva organizacional. Impacto y ventajas del CRM en las organizaciones. IROCAMM-International Review of Communication and Marketing Mix, 7(1), 67-76. https://sftpinstitu.us.es/revistas/IROCAMM/7_2/IROCAMM_V7-N2_2024_04_Beltran.pdf
Carchi, K. L., Juca, F., Delgado, R. M. & García, M. B. (2021). Modelo estratégico de costos una ventaja competitiva de sostenibilidad para la producción de banano. Revista Metropolitana de Ciencias Aplicadas, 4(3), 156-166. https://www.redalyc.org/pdf/7217/721778110019.pdf
Checasaca, J. R., Sánchez, L. K., Malpartida, J. N. & Chocobar, E. J. (2022). Importancia de la herramienta Customer Relationship Management (CRM) en las empresas de Latinoamérica. Una revisión sistemática de la literatura científica los últimos diez años. Revista Científica de la UCSA, 9(3), 97-119. http://scielo.iics.una.py/pdf/ucsa/v9n3/2409-8752-ucsa-9-03-97.pdf
Davila, M. J. (2021). Microempresa y acceso al crédito a través del Sistema Financiero en Perú. Revista Ciencia y Tecnología-Para el Desarrollo-UJCM, 7(13), 14-26. https://revistas.ujcm.edu.pe/index.php/rctd/article/download/201/179/722
Juárez, F. & Useche, A. J. (2023). Administración financiera: Modelos, enfoques, tendencias. Universidad del Rosario.
Mazzucato, M. (2022). El Estado emprendedor: La oposición público-privado y sus mitos. Taurus. http://www.economia.unam.mx/academia/inae/images/ProgramasyLecturas/lecturas/inae_iv/mazzucato2017.pdf
Mendoza, I. (2020). Plan estratégico para mejorar la rentabilidad de la empresa Comercial, Ayacucho 2020. [Tesis de grado, Universidad Norbert Wiener] https://repositorio.uwiener.edu.pe/bitstream/handle/20.500.13053/4114/T061_45184940_T.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Quiroga, C. A. (2022). Barreras de ingreso al mercado medicinal y científico del cannabis en Colombia para emprendedores del mercado gris y pequeños y medianos cultivadores. [Tesis de maestría, Escuela de Gobierno Alberto Lleras Camargo] https://repositorio.uniandes.edu.co/server/api/core/bitstreams/6ac451e3-ad7b-4be7-aa51-98a748db47dd/content
Sánchez, M. Z., Mejías, M. & Olivety, M. (2022). Diseño de Metodologías Mixtas: una revisión de las estrategias para combinar. Human@s Enfermería en Red, 1(3), 10-13. https://publicaciones.unpa.edu.ar/index.php/boletindeenfermeria/article/view/904
Solano, K. D. & Cruz, J. P. (2023). Función de la gestión financiera como aporte de la generación de emprendimientos de los jóvenes del colegio de bachillerato “Carmen Mora De Encalada”. [Tesis de grado, UTMACH] https://repositorio.utmachala.edu.ec/bitstream/48000/22000/1/Trabajo_Titulacion_1757.pdf
Vera, J. L. (2024). Estrategia de marketing digital en el Almacén Conitex para mejorar las ventas online en la ciudad de Babahoyo en el periodo 2023 [Tesis de grado, Universidad Técnica de Babahoyo].