Financial assistance and implementation of a customer management model for entrepreneurs in Quevedo

Authors

Keywords:

financial administration; customer management; CRM; entrepreneurs; microenterprises.

Abstract

The objective of this article is to evaluate the impact of financial assistance and the implementation of a customer relationship management model on entrepreneurs in Quevedo, Ecuador. Using a mixed approach, surveys were conducted with 200 entrepreneurs and semi-structured interviews with 20 of them, complemented by training and technical support in financial management and customer relationship management. The results showed that, before the intervention, 85 % of the entrepreneurs had no formal strategies in these areas, which limited their growth. After the training, a significant improvement was observed: 64 % of the participants improved their cash flow control and 75 % implemented customer relationship management tools, resulting in a 68 % increase in customer retention. The technical accompaniment, conducted with a subgroup of 30 entrepreneurs, showed that those with continuous follow-up achieved better results in both financial management and the use of customer relationship management tools. The study concluded that the combination of training and personalized technical support is crucial for optimizing microenterprise management in emerging economies, and highlighted the importance of adapting customer relationship management and financial management strategies to the particular characteristics of Quevedo's entrepreneurs.

Author Biographies

  • Magali Gioconda Calero Lara, Universidad Técnica Estatal de Quevedo. Los Ríos. Ecuador.

    Ingeniera en Administración de Empresas Agropecuarias. Máster en Administración de Empresas. Profesor Titular. 

  • Laura Eugenia Tachong Alencastro, Universidad Técnica Estatal de Quevedo. Los Ríos. Ecuador.

    Ingeniera en Gestión Empresarial. Máster en Dirección de Empresas. Profesor Titular.

References

Alean, Y. P. (2022). Acompañamiento técnico a pequeños productores campesinos, asociados al programa de biotecnología agrícola (pba), del corregimiento de Berástegui-Ciénaga de Oro, Córdoba. [Tesis de grado, Universidad de Córdoba] https://repositorio.unicordoba.edu.co/server/api/core/bitstreams/b3a0a555-2526-45aa-bbba-2d1d5fb68a44/content

Barros, A. L., Bravo, L. Y. & Campuzano, J. A. (2022). Barreras al emprendimiento femenino universitario en estudiantes de la Universidad Técnica de Machala. Sociedad & Tecnología, 5(2), 212-225. https://institutojubones.edu.ec/ojs/index.php/societec/article/view/208

Beltran, C. (2024). Customer Relationship Management: factor clave en la ventaja competitiva organizacional. Impacto y ventajas del CRM en las organizaciones. IROCAMM-International Review of Communication and Marketing Mix, 7(1), 67-76. https://sftpinstitu.us.es/revistas/IROCAMM/7_2/IROCAMM_V7-N2_2024_04_Beltran.pdf

Carchi, K. L., Juca, F., Delgado, R. M. & García, M. B. (2021). Modelo estratégico de costos una ventaja competitiva de sostenibilidad para la producción de banano. Revista Metropolitana de Ciencias Aplicadas, 4(3), 156-166. https://www.redalyc.org/pdf/7217/721778110019.pdf

Checasaca, J. R., Sánchez, L. K., Malpartida, J. N. & Chocobar, E. J. (2022). Importancia de la herramienta Customer Relationship Management (CRM) en las empresas de Latinoamérica. Una revisión sistemática de la literatura científica los últimos diez años. Revista Científica de la UCSA, 9(3), 97-119. http://scielo.iics.una.py/pdf/ucsa/v9n3/2409-8752-ucsa-9-03-97.pdf

Davila, M. J. (2021). Microempresa y acceso al crédito a través del Sistema Financiero en Perú. Revista Ciencia y Tecnología-Para el Desarrollo-UJCM, 7(13), 14-26. https://revistas.ujcm.edu.pe/index.php/rctd/article/download/201/179/722

Juárez, F. & Useche, A. J. (2023). Administración financiera: Modelos, enfoques, tendencias. Universidad del Rosario.

Mazzucato, M. (2022). El Estado emprendedor: La oposición público-privado y sus mitos. Taurus. http://www.economia.unam.mx/academia/inae/images/ProgramasyLecturas/lecturas/inae_iv/mazzucato2017.pdf

Mendoza, I. (2020). Plan estratégico para mejorar la rentabilidad de la empresa Comercial, Ayacucho 2020. [Tesis de grado, Universidad Norbert Wiener] https://repositorio.uwiener.edu.pe/bitstream/handle/20.500.13053/4114/T061_45184940_T.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Quiroga, C. A. (2022). Barreras de ingreso al mercado medicinal y científico del cannabis en Colombia para emprendedores del mercado gris y pequeños y medianos cultivadores. [Tesis de maestría, Escuela de Gobierno Alberto Lleras Camargo] https://repositorio.uniandes.edu.co/server/api/core/bitstreams/6ac451e3-ad7b-4be7-aa51-98a748db47dd/content

Sánchez, M. Z., Mejías, M. & Olivety, M. (2022). Diseño de Metodologías Mixtas: una revisión de las estrategias para combinar. Human@s Enfermería en Red, 1(3), 10-13. https://publicaciones.unpa.edu.ar/index.php/boletindeenfermeria/article/view/904

Solano, K. D. & Cruz, J. P. (2023). Función de la gestión financiera como aporte de la generación de emprendimientos de los jóvenes del colegio de bachillerato “Carmen Mora De Encalada”. [Tesis de grado, UTMACH] https://repositorio.utmachala.edu.ec/bitstream/48000/22000/1/Trabajo_Titulacion_1757.pdf

Vera, J. L. (2024). Estrategia de marketing digital en el Almacén Conitex para mejorar las ventas online en la ciudad de Babahoyo en el periodo 2023 [Tesis de grado, Universidad Técnica de Babahoyo].

http://dspace.utb.edu.ec/bitstream/handle/49000/17390/E-UTB-FAFI-COM-000545.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Published

2024-09-18

Issue

Section

Artículos originales

How to Cite

Financial assistance and implementation of a customer management model for entrepreneurs in Quevedo . (2024). REDEL. Revista Granmense De Desarrollo Local, 9(1), 98-112. https://revistas.udg.co.cu/index.php/redel/article/view/4801

Most read articles by the same author(s)