Information management in students of the Bachelor's Degree in Primary Education
Keywords:
didactic activities; information; information management; Primary Education.Abstract
Information management skills constitute a fundamental purpose in the training of the Higher Education professional. The increase of information leads to the need for a process that allows both filtering and organizing knowledge, cataloging, indexing and structuring it to facilitate quick, easy and effective access through information management. Therefore, the objective is to propose didactic activities that contribute to the development of skills in this subject in students of the Bachelor's Degree in Primary Education in order to achieve the objectives foreseen in the educational direction of the course. Among the theoretical methods, the historical-logical, analytical-synthetic and inductive-deductive methods were used; at the empirical level, the analysis of documents. The systematization of the theoretical references allowed arguing the essential positions: the dialectical-materialist principle of the educability of man in society, the Historical-Cultural approach of Vigotsky and his followers, as well as the formation of skills from the systematization of actions within a contextualized activity.
References
Addine, R. (2006). Estrategia didáctica para potenciar la cultura científica desde la enseñanza de la Química en el preuniversitario cubano. [Tesis de doctorado, Instituto Superior Pedagógico Enrique José Varona]
Ferrás, L. M. (2010). Concepción didáctica para la formación y desarrollo de la habilidad investigativa sistematizar teoría en los profesionales de la educación en formación inicial. [Tesis de doctorado, Universidad José de la Luz y Caballero]
Furnó, S. &Valles, M. (2015). Conceptualización en el campo del sonido musical y zona de desarrollo potencial. Un estudio exploratorio. http://sedici.unlp.edu.ar/bitstream/handle/10915/43862/Documento_completo.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Gamboa, M. E., Castillo, Y., Parra, J. F. (2021). Procedimiento para el desarrollo de la gestión de información como competencia de dirección en educación. Didasc@lia: Didáctica y Educación, 12(2), 71-95. https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1125/1148
Núñez, J. (2007). La ciencia y la tecnología como procesos sociales. Lo que la educación científica no debería olvidar. Félix Varela. https://www.researchgate.net/publication/328413184
Pacheco, Y. (2024). Actividades didácticas para favorecer las habilidades de gestión de la información en estudiantes de la carrera Medicina. [Tesis de maestría, Universidad de Las Tunas].
Panizo, S. E., Ferrás, L. M. & León, M. (2020). Referentes teóricos de la formación de habilidades investigativas y su interrelación con las profesionales en estudiantes de Estomatología. Didasc@lia: Didáctica y Educación, 11(3), 271-280. https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1005
Purón, J., García, R. P. & Martínez, K. (2022). La investigación científica en la formación del médico general. Educación y Sociedad, 20(especial), 67-77. https://revistas.unica.cu/index.php/edusoc/article/view/2436/4150
Ramírez, R. F., Rodríguez, M., Machado, E. F. & Mho, J. (2012). Estrategia didáctica para gestionar información en el proceso de formación profesional. Humanidades Médicas, 12(2), 300-316. http://scielo.sld.cu/pdf/hmc/v12n2/hmc12212.pdf
Ramos, J. F., Ramos, M., Pacheco, Y. & Díaz, V. S. (2022). Experiencia docente en la enseñanza de Metodología de la Investigación a estudiantes de Medicina, Las Tunas. Revista Electrónica Dr. Zoilo E. Marinello Vidaurreta, 47(3), e3108. https://revzoilomarinello.sld.cu/index.php/zmv/article/view/3108
Resolución 138. (2019). El modelo de formación continua de la educación superior cubana. Ministerio de Educación Superior. https://www.gacetaoficial.gob.cu/sites/default/files/goc-2019-o65_0.pdf
Resolución 47. (2022). Reglamento organizativo del proceso docente y de dirección del trabajo docente y metodológico para las carreras universitarias. Ministerio de Educación Superior. https://siteal.iiep.unesco.org/sites/default/files/sit_accion_files/cuba_resolucion47-2022.pdf
Suárez, A., Cruz, I. & Pérez, Y. (2015). La gestión de la información: herramienta esencial para el desarrollo de habilidades en la comunidad estudiantil universitaria. Revista Universidad y Sociedad, 7(3), 72-79. http://scielo.sld.cu/pdf/rus/v7n2/rus10215.pdf