Organizational innovation and agility: strategies for competitiveness in the digital age
Keywords:
innovation; organizational agility; digital technologies; transformational leadership; business competitiveness.Abstract
The integration of advanced technologies, the implementation of agile methodologies and inspiring leadership are essential for competitiveness in a dynamic business environment. Focused on companies in Quevedo, Ecuador, this article aims to identify effective practices in terms of innovation strategies and organizational agility in the digital era and offer recommendations for companies seeking to improve their competitiveness. To this end, a mixed methodological approach was applied that included surveys, interviews and documentary analysis. Innovation strategies, organizational agility and transformational leadership, necessary to maintain business competitiveness in Quevedo companies, were evaluated. Companies that implemented agile methodologies, such as Scrum and Kanban, reported a 30 % reduction in product launch time and a 15 % increase in customer satisfaction. In addition, transformational leadership showed a positive impact on organizational agility and employee satisfaction, increasing staff retention and productivity. Among the findings, valuable empirical evidence is provided for companies seeking to adapt and thrive in the digital age, offering practical guidelines based on specific local data. The conclusions highlight the importance of these strategies and provide a solid foundation for future research and applications in various business contexts.
References
Aguero, C. (2024). Comunicación sin Fronteras: Optimizando la Gestión de Proyectos Multiculturales en InnovaCross AMERICAS BSC. Universidad Latinoamericana de Ciencia y tecnología. https://www.studocu.com/pe/document/university-of-llima/desarrollo-personal/comunicacion-sin-fronteras-optimizando-la-gestion-de-proyectos-multiculturales-en-innova-cross-americas-bsc/99210656
Bravo, I. F. (2024). Cultura de aprendizaje organizacional y su relación con la adaptabilidad empresarial. Revista Científica Zambos, 3(1), 1-18. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/9418385.pdf
Del Carpio, F. (2024). Las emociones cognitivas y la percepción del liderazgo como instrumento para el impulso de la innovación organizacional en el sector construcción para los gobiernos locales y central Moquegua-Perú–2022 [Tesis de doctorado, Universidad Privada de Tacna]. https://repositorio.upt.edu.pe/handle/20.500.12969/3610
Díaz, C. A. (2023). Impacto de la agilidad estratégica y resiliencia organizacional en el desempeño estratégico: mediación de la innovación del modelo de negocio [Tesis de doctorado, Pontificia Universidad Católica del Perú]. https://tesis.pucp.edu.pe/repositorio/handle/20.500.12404/26376
Fierro, E. (2021). La gestión del cambio, la colaboración virtual y la agilidad estratégica organizacional de empresas mexicanas ante los impactos por el COVID-19. Nova scientia, 13(SPE). https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-07052021000300205
Garzón, J. C., Torres, L. A. & Vásquez, C. C. (2024). Aplicación de metodologías ágiles para el incremento del valor organizacional Caso: Proescon sas. https://repository.unipiloto.edu.co/handle/20.500.12277/13881
Ruano, L., Silva, T. F. & Echeverri, R. D. (2024). La ruta de la innovación abierta que promueve el desempeño y la ventaja competitiva de las Mipymes hortofrutícolas. Contaduría y administración, 69(4), 202-230. https://www.semanticscholar.org/paper/La-ruta-de-la-innovaci%C3%B3n-abierta-que-promueve-el-y-Ruano-Arcos-Silva-Castellanos/6ee0fd0547555d568bb9c351f6e26ae7ca4d0cae
Samberino, D. G., López, W. B. & Barrera, C. E. (2024). Evaluación del impacto de la capacitación en el desarrollo de habilidades blandas en la productividad de las Pymes. FACE, Revista de la Facultad de Ciencias Económicas y Empresariales, 24(2), 86-93. https://ojs.unipamplona.edu.co/index.php/face/article/view/3122