Procedure for the institutional communication management in the Party Faculty of Holguín (Original)
Keywords:
university processes; institutional communication management; political faculty; procedure.Abstract
The objective of this article is to propose a procedure for the management of institutional communication as a process, applied in a Cuban higher education institution. It was taken as a case study the Political Faculty of Holguín, belonging to Ñico López University. Several scientific research methods were used, such as: analysis-synthesis, induction-deduction, interview, survey and group discussion. The procedure allowed the planning, organization, execution and control of the communicative practices as a strategic process of the faculty.
References
Chen, H. (2023). Study on Process Methodology in Ideological and Political Education. International Journal of Education and Humanities, 11(2). https://doi.org/10.54097/ijeh.v11i2.13525
Cueva, M., Alarcón, S. P., Vilchez, M. C., Awananch, J. C., Vargas, J. L., Puican, V. H., Farroñan, V. E. & Lejabo, E. A. (2022). Communication and organizational interaction in the Faculties of UNIFSL - Bagua, Peru. Sapienza: International Journal of Interdisciplinary Studies, 3(4). https://doi.org/10.51798/sijis.v3i4.485
Decreto No. 281. (2013). Reglamento para la Implantación y Consolidación del Sistema de Dirección y Gestión Empresarial Estatal. Consejo de Ministros. Gaceta Oficial de la República de Cuba, 007 Ordinaria. http://www.economiasnci.gob.mx/politicacomercial/archivos/Decreto%20281 -%202013.pdf
Gupron. (2022). Literature Review Factors Affecting Professional Organizations Leadership, Organizational Communication, Work Motivation and Performance. International Journal of advanced multidisciplinary, 1(1). https://greenpub.org/IJAM/article/view/8
Ibarra, D. C., Espinosa, L. M., Vega, L. O. & García, L. M. (2022). Gestión de riesgos en tiempos de COVID-19 en una entidad de educación superior. Revista Cubana de Educación Superior, 41(1). http://scielo.sld.cu/pdf/rces/v41n1/0257-4314-rces-41-01-11.pdf
Jaquinet, R. M. (2016). Contribución al control de gestión en las instituciones de educación superior a través de la comunicación organizacional. [Tesis de doctorado, Universidad de Matanzas]. https://rein.umcc.cu/handle/123456789/25
León, N. I., Martín, R. L. & Torres, P. A. (2022). Gestión de información del proceso sustantivo de investigación en las universidades. ROCA, Revista Científico-Educacional de la provincia Granma, 18(2). http://portal.amelica.org/ameli/journal/440/4402900004/html/
Ley 162. (2023). De Comunicación Social. Asamblea Nacional del Poder Popular. GOC-2024-338-O48. https://www.gacetaoficial.gob.cu/sites/default/files/goc-2024-o48_0.pdf
NC ISO 9001. (2015). Quality management systems-Requirements. https://www.iso.org/es/contents/data/standard/06/20/62085.html
Nelson, M., Doimeadios, R. &Tamayo, A. (2021). La Gestión por procesos en Educación: un enfoque inusual y necesario. Luz, XX (3), 136-146. https://luz.uho.edu.cu/index.php/luz/article/view/1132/1807
Parra, F. A., Moreno, M. R. & Tapia, I. I. (2018). Modelo y procedimiento para la gestión de la calidad en periódicos provinciales. Ciencias Holguín, 24(2). https://www.redalyc.org/journal/1815/181555444006/181555444006.pdf
Ramírez, R. (2022). La gestión institucional de los procesos clave en los centros mixtos. [Tesis de doctorado, Universidad de Holguín].
Resolución 60. (2011). Normas del Sistema de Control Interno. Contraloría General de la República. https://instituciones.sld.cu/dnspminsap/files/2013/08/Res.-60-11-Sobre-las-Normas-del-Sistema-de-Control-Interno.pdf
Tapia, I.I., Estrada, M.M. & Mancebo, O.D. (2021). Diseño del proceso de gestión del año académico. Maestro y Sociedad, 18(1). https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5325
Zink, J. (2023). Organizational communication. https://www.processeducation.org/peconf/2021/proceedings/FRI0115_Organizational_Communication_Reading.pdf