Resilient capacities to face and overcome impacts in vulnerable communities of Esmeraldas, Ecuador (Review)

Authors

Keywords:

resilient capacities; resilience; impacts; vulnerable communities.

Abstract

The article demonstrates the preliminary progress of a research initiated in 2022 and designed until 2024 as part of an institutional project. It aims to reflect on the development of resilient, assertive and positive thinking skills in the most vulnerable communities in the province of Esmeraldas, Ecuador, to enable its inhabitants to cope with and recover from adverse impacts. In this sense, field research is applied as a methodology, with the collaboration of sixth semester students of Sociology at the Luis Vargas Torres Technical University, through the process of social interaction during community service practices and the application of surveys, which is combined with documentary analysis and enables the approach to the accuracy and characterization of the communities with the highest level of vulnerability in the six cantons of the province. This will increase awareness of the correct position to face strong impacts from the knowledge of weaknesses, strengths, threats and opportunities to expand employment opportunities and entrepreneurship, to maintain the quality of life in unfavorable situations, as well as contribute to the training of future professionals in sociology. These first results lay the foundations for the elaboration of a theoretical-practical brochure with the essential questions that allow sociological action in the development of resilient, assertive capacities and positive thinking, which enables an adequate post-traumatic attitude.

Author Biographies

  • Fernando Teófilo Fernández Rodríguez, Universidad Técnica Luis Vargas Torres. Esmeraldas. Ecuador.

    Licenciado en Educación. Profesor Titular. Máster en Ciencias.

  • José Javier Del Toro Prada, Universidad de Holguín. Holguín. Cuba.

    Licenciado en Educación. Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor Titular.

  • Arismendis Tamayo Pupo, Universidad de Holguín. Holguín. Cuba.

    Licenciado en Educación. Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor Titular.

  • Marisol Morales Martínez, Universidad Técnica Luis Vargas Torres. Esmeraldas. Ecuador.

    Licenciada en Educación especialidad Matemática. Máster en Ciencias de la Educación. Mención Educación de Adultos. Profesor Auxiliar.

References

Badilla, H. (s.f). Para comprender el concepto de resiliencia. https://www.ts.ucr.ac.cr/binarios/docente/pd-000179.pdf

Brik, E. (2020). Resiliencia en tiempos de COVID-19 desde el modelo sistémico. https://itad.sistema.com/resiliencia/resiliencia.covid19.estrategia-afrontamiento/

García, M. C. & Domínguez, E. (2013). Desarrollo teórico de la resiliencia y su aplicación en situaciones adversas: Una revisión analítica. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 11(1), 63-77. https://www.redalyc.org/pdf/773/77325885001.pdf

González, C. (2013). El rol del lugar y el capital social en la resiliencia comunitaria posdesastre. Aproximaciones mediante un estudio de caso después del terremoto del 27/F. EURE, 39(117), 25-48. https://www.scielo.cl/pdf/eure/v39n117/art02.pdf

Hernández, M. G., Cruz, L. E., López, F., Pérez, J. A. & Reyes, M. (2023). Resiliencia en la gestión de riesgo para afrontar la vulnerabilidad en Tabasco. Ciencia Latina, Revista Científica Multidisciplinar, 7( 2). https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i2.6021

Holguin, J., Rodríguez, M., Romero, R. M., Ledesma, F. & Cruz, J. (2021). Competencias digitales y resiliencia: una revisión teórica enfocada en el profesorado. Apuntes Universitarios, 11(4), 269–295. https://doi.org/10.17162/au.v11i4.773

Honorato, F., Quintero, O. & Amador, D. (2021). Comunicación asertiva en directivos de la Escuela de Iniciación Deportiva Provincial. PODIUM. Revista de Ciencia y Tecnología en la Cultura Física, 16(3), 731-742. https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/989

Martín, N. (2021). Resiliencia. ¿Estamos preparados para encajar los contratiempos que pueda traer 2021?https://ethic.es/202101/resiliencia-cstamos-preparados-contratiempos/2021

Maza, G., Motta, G. A., Motta, G. & Jarquin, P. M. (2023). La empatía, la comunicación efectiva y la asertividad en la práctica médica actual. Revista de Sanidad Militar, 77(1), 1-13. https://www.scielo.org.mx/pdf/rsm/v77n1/0301-696X-rsm-77-01-e01.pdf

Morgan, J. (2021). El análisis de la resiliencia y el rendimiento académico en los estudiantes universitarios. Revista Nacional de Administración, 12(1), e3534. https://dx.doi.org/10.22458/rna.v12i1.3534

Organización de las Naciones Unidas. (ONU). (2015). Agenda 2030. https://www.un.org/sustainabledevelopment/es/development-agenda/

Oros, L. (2009). El valor adaptativo de las emociones positivas. Una mirada al funcionamiento psicológico de los niños pobres. Revista Interamericana de Psicología, 43(2), 288-296. https://www.redalyc.org/pdf/284/28412891010.pdf

Pino, Y. & Torralbas, A.L. (2024). Resiliencia en la gestión empresarial. Una revisión teórica. Revista Transdisciplinaria de Estudios Sociales y Tecnológicos, 4(1), 31-39. https://revista.excedinter.com/index.php/rtest/article/view/102

Salgado, C. (2012). Medición de la resiliencia en adolescentes y adultos. Temática Psicológica, 8(1), 21–27. https://doi.org/10.33539/tematpsicol.2012.n8.847

Sandoval-Díaz, J., Navarrete, M. & Cuadra, D. (2023). Revisión sistemática sobre la capacidad de adaptación y resiliencia comunitaria ante desastres socionaturales en América Latina y el Caribe. Revista de Estudios Latinoamericanos sobre Reducción del Riesgo de Desastres REDER, 7(2), 187-203. https://doi.org/10.55467/reder.v7i2..132

Uriarte, J. D. (2005). La resiliencia. Una nueva perspectiva en psicopatología del desarrollo. Revista de Psicodidáctica, 10(2), 61-79. https://www.redalyc.org/pdf/175/17510206.pdf

Published

2024-04-03

How to Cite

Resilient capacities to face and overcome impacts in vulnerable communities of Esmeraldas, Ecuador (Review). (2024). REDEL. Revista Granmense De Desarrollo Local, 8(3), 45-59. https://revistas.udg.co.cu/index.php/redel/article/view/4528