This is an outdated version published on 2024-02-10. Read the most recent version.

Exercise system for the professional training of the Technician in Veterinary Zootechnics (Original)

Authors

Keywords:

professional abilities; cognitive performance levels; exercise system; Technical and Vocational Education.

Abstract

The article addresses the problem related to the insufficiencies in the professional training of the veterinary zootechnician, which limit the development of professional skills. The objective is to elaborate a system of exercises based on the levels of cognitive performance in the subject Work in Agricultural Production II, of the Technical and Professional Education, for the development of the professional skill of producing organic fertilizers, which contributes to the professional training of the veterinary zootechnician. Theoretical, empirical and statistical research methods were used. The main results are that, once the system of exercises was applied, 61, 9% of the students satisfactorily solved the problems of the specialty, and at the cognitive level, the results were higher than those initially presented.

Author Biographies

  • Nidia Arias Nuviola, Universidad de Granma. Bayamo. Granma. Cuba.

    Ingeniera Pecuaria. Máster en Nutrición Animal. Profesor Auxiliar.

  • Mirayda Solano Villa, Centro Mixto “Carmelo Noa Gil”. Bayamo. Granma. Cuba.

    Licenciada en Educación en la especialidad Agronomía. Máster en Educación. Especialista Principal.

  • Elpidia Cuza Aguilera, Centro Mixto “Carmelo Noa Gil”. Bayamo. Granma. Cuba.

    Licenciada en Educación Agropecuaria. Docente Especialista.

References

Acuña, B., Sosa, Y. & López, E. E. (2020). La ejecución del sistema de producción como eje integrador del contenido zootécnico. REDEL Revista Granmense de Desarrollo Local, 4, 983-995. https://revistas.udg.co.cu/index.php/redel/article/view/1970

Bagué, Y. M., Bravo, M. L. & Morales, Y. (2020). Una alternativa para lograr la inclusión educativa a través de la resolución de problemas matemáticos. Revista Conrado, 17(79), 303-309. http://scielo.sld.cu/pdf/rc/v17n79/1990-8644-rc-17-79-303.pdf

Castro, F. (1980). Educación y Revolución. Editorial Nuestro Tiempo. http://ru.iiec.unam.mx/2308/1/EducacionYRevolucion_.pdf

Pozo, M., Esteves, Z. I. & Baque, L. M. (2023). El desarrollo de habilidades y destrezas en la investigación educativa. Episteme Koinonía, 6 (11). http://ve.scielo.org/pdf/ek/v6n11/2665-0282-ek-6-11-109.pdf

Resolución Ministerial 81. (2006). Ministerio de Educación.

Resolución Ministerial 106. (2004). Ministerio de Educación.

Resolución Ministerial 109. (2009). Ministerio de Educación.

Soler, D. (2023). Las habilidades profesionales más importantes para el futuro. Educalive. https://www.educalive.com/blog/habilidades-profesionales-mas-importantes-para-futuro

Sosa, Y., Changoluisa, W. J. & Bueno, Y. (2022). La cultura agropecuaria en la formación del zootecnista veterinario de nivel medio: una alternativa metodológica para su desarrollo. Revista Roca, 18(4),77-89. http://portal.amelica.org/ameli/journal/440/4403496009/html/

Suárez, Y. & Meléndez, R. (2023). La resolución de problemas en la Educación Técnica y Profesional: una visión de los alumnos. Revista Mendive, 21(3). https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/3317

Published

2024-02-10

Versions

Issue

Section

Articles

How to Cite

Exercise system for the professional training of the Technician in Veterinary Zootechnics (Original). (2024). REDEL. Revista Granmense De Desarrollo Local, 8(2), 61-75. https://revistas.udg.co.cu/index.php/redel/article/view/4403