Extracurricular activities for education in biodiversity conservation (Original)

Authors

Keywords:

extracurricular activities; conservation; biodiversity; responsible behaviour.

Abstract

The article presented is aimed at developing extracurricular activities based on the potential offered by the subject Biology and protected areas of Granma province, to contribute to education in biodiversity conservation in students of the Preuniversity Vocational Institute of Exact Sciences "Silberto Álvarez Aroche", in the province of Granma. It is used as a fundamental way of extra-educational activities to contribute to the improvement of Biology teaching at the pre-university educational level and to promote the development of environmental awareness in students. The proposal is included in the project "Preparation of creative students on the basis of knowledge management" that is developed in that educational institution and has allowed to strengthen school-school linksfamily-community and the participation of other agents and agencies of the community in the integral formation of students. In this direction, theoretical, empirical and statistical methods were used that made possible the implementation of research in educational practice, by encouraging students to acquire and develop knowledge about the biodiversity components of protected areas, they become aware of the need to achieve sustainability and develop responsible behaviour.

Author Biographies

  • Leandro Sanz Sánchez, Instituto Preuniversitario Vocacional de Ciencias Exactas Silberto Álvarez Aroche. Bayamo. Granma. Cuba.

    Licenciado en Educación en la especialidad Ciencias Naturales. 

  • Eduardo Miguel Pérez Almarales, Instituto Preuniversitario Vocacional de Ciencias Exactas Silberto Álvarez Aroche. Bayamo. Granma. Cuba.

    Licenciado en Educación en la especialidad de Matemática. Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor Auxiliar.

References

Álvarez-Icaza, P. (2014). El uso y la conservación de la biodiversidad en propiedades colectivas. Una propuesta de tipología sobre los niveles de gobernanza. Revista Mexicana de Sociología, 76 (5), 199-226. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=32132112008

Berovides, V. & Gerhartz, J. L. (2007). Diversidad de la vida y su conservación. Editorial Científico-Técnica.

Decreto - Ley No. 201. (1999). Del Sistema Nacional de Áreas Protegidas. Consejo de Estado. http://www.citmapri.gob.cu/wp-content/uploads/2023/03/DECRETO-LEY-201.pdf

Domínguez, F., Sánchez, R., Cabezas, F. J. & Pías, B. (2022). La flora de la ciudad de Madrid como modelo para la integración de la conservación de la biodiversidad en el diseño urbanístico. Ecosistemas, 31(1), 21-38. https://www.revistaecosistemas.net/index.php/ecosistemas/article/view/2182

Durand, L. (2017). Naturalezas desiguales: discursos sobre la conservación de la biodiversidad en México. Centro Regional de Investigaciones Multidisciplinarias, UNAM. http://dx.doi.org/10.22201/crim.9786070291463e.2017

Guerra, M. C. & Hernández, J. E. (2016). Significado de los saberes popular y artístico para educar en la conservación de la biodiversidad. Agrisost, 22 (1): 41-62. https://oaji.net/articles/2016/1796-1452796949.pdf

Klier, G. & Folguera, G. (2017). ¿Caras De Una Misma Moneda? Conservación De La Biodiversidad y Extractivismo en América Latina. Letras Verdes. Revista Latinoamericana de Estudios Socioambientales, 22, 182-204. https://revistas.flacsoandes.edu.ec/letrasverdes/article/view/2704

Ley 81 de 1997. Ley de Medio de Medio Ambiente. Asamblea Nacional del Poder Popular. Gaceta Oficial No.7, 11 de julio de 1997. https://www.oas.org/dsd/fida/laws/legislation/cuba/cuba_81-97.pdf

Martínez, F., García, I. & García, J. (2019). Competencias para mejorar la argumentación y la toma de decisiones sobre conservación de la biodiversidad. Enseñanza de las ciencias: Revista de Investigación y Experiencias Didácticas, 37(1), 55-70. https://raco.cat/index.php/Ensenanza/article/view/351059

Mederos, Y. & Castro, G. P. (2022). Gestión ambiental para la conservación del cuabal callejón de los patos, de Santa Clara. Revista de Gestión del Conocimiento y el Desarrollo Local, 9 (1), 59-69. https://ojs.edicionescervantes.com/index.php/RGCDL/article/view/1558

Méndez, A. (2008). Metodología para la enseñanza – aprendizaje de la biodiversidad como proceso docente investigativo del área de Ciencias Naturales, en el preuniversitario. [Tesis de Maestría, Instituto Superior Pedagógico “José De La Luz Y Caballero”] https://repositorio.uho.edu.cu/bitstream/handle/uho/3640/tes.pdf?sequence=1&isAllowed

Méndez, U. & Guerra, M. (2014). El reto de educar para la conservación de la biodiversidad. Revista Transformación, 10 (1), 14-28. https://core.ac.uk/download/pdf/268093345.pdf

Ministerio de Ciencia, Tecnología y Medio Ambiente. (CITMA). (1997). Estrategia Nacional de Educación Ambiental. Dirección de Política Ambiental.

Ministerio de Ciencia, Tecnología y Medio Ambiente. (CITMA). (2011). Estrategia Ambiental Nacional 2011-2015. https://faolex.fao.org/docs/pdf/cub180739.pdf

Morales, A. D. & Morales, J. J. (2017). Combate efectivo de los delitos contra la biodiversidad en México como una herramienta de conservación de la biodiversidad. Nómadas. Critical Journal of Social and Juridical Sciences, 51 (2), 1-24. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6011471

Morea, J. P. (2017). Problemática territorial y conservación de la biodiversidad en espacios protegidos de Argentina. Investigaciones Geográficas, (68), 115-132. https://www.investigacionesgeograficas.com/article/view/2017-n68-problematica-territorial-y-conservacion-de-la-biodivers

Ramón, A., Rodríguez, Y. & Álvarez, P. M. (2020). Propuesta de rutas de conectividad para la conservación de la biodiversidad en Sierra Maestra, Cuba. Revista de Ciencias Ambientales, 54(2), 51-67. https://www.scielo.sa.cr/pdf/rca/v54n2/2215-3896-rca-54-02-51.pdf

Ramón, A., Rodríguez, Y. & Salinas, E. (2022). Diseño de rutas ecológicas de conectividad para la conservación de la biodiversidad a nivel de paisaje en la provincia Granma, Cuba. Investigaciones Geográficas, (64), 82–98. https://investigacionesgeograficas.uchile.cl/index.php/IG/article/view/67736

Salgado, G. (2023). Relaciones teóricas que sustentan la evaluación en la formación del profesor de Biología. Revista Varela, 23(65), 108-115. https://revistavarela.uclv.edu.cu/index.php/rv/article/view/1540/2518

Published

2023-11-15

Issue

Section

Articles

How to Cite

Extracurricular activities for education in biodiversity conservation (Original). (2023). REDEL. Revista Granmense De Desarrollo Local, 8(1), 272-296. https://revistas.udg.co.cu/index.php/redel/article/view/4346