The diversity attention in the pshycopedagogic role (Review)

Authors

Keywords:

students; attention to the diversity; pshycopedagogian; educational institutions

Abstract

At this time, Cuba advocates for a quality education that promotes the integral development of its students based on the humanist assumption of the human being as the center of everything. That is why attention to diversity within our educational institutions is a priority, and in which the educational psychologist plays a fundamental role in each of the stages of student development. The article assesses the role that corresponds to the educational psychologist in attention to diversity in educational institutions through the analysis of articles and doctoral theses on diversity. The sources consulted provide the examination of approaches and points of view on the importance of taking into account and attending to the diversity of adolescents in educational institutions and the indisputable role played by the educational psychologist. The writing concludes by referring to the adjustments made in the school curriculum based on the needs of the students raised in the educational project.

Author Biographies

  • Lisbeth Carmenate Arias, Centro Mixto Batalla de Guisa. Río Cauto. Granma. Cuba.

    Licenciada.

  • Misaris Abreu Vilches, Dirección Municipal de Educación. Río Cauto. Granma. Cuba.

    Licenciada. Profesora Instructora.

  • Rosa Fidelina Fernández Torres, Universidad de Granma. Manzanillo. Granma. Cuba

    Licenciada. Máster en Ciencias. Profesora Auxiliar.

References

Alegre, O. M. (2002). Educación y diversidad humana: el valor de la diversidad. Educación, desarrollo y diversidad, 5(3), 39-56. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6411251
Álvarez, C. (2002). Diagnóstico y diversidad. Editorial Pueblo y Educación.
Bermúdez, R.‚ García, V.‚ Marcos, B.‚ Pérez, L., Pérez, O., Rodríguez, M. A. (2005). Dinámica de grupo en Educación: su facilitación. Editorial Pueblo y Educación.
Calviño, M. (1998). Trabajar en y con grupos: experiencias y reflexiones básicas. Editorial Academia.
Castellanos, D. (1999). Los estilos y estrategias de aprendizaje como factores que condicionan el éxito del aprendizaje. Curso Diferencias Individuales y Necesidades Educativas Especiales.
Cubela, J. M. (2005). Modelo pedagógico de la orientación educativa personalizada del maestro al escolar [Tesis doctoral, Instituto Superior Pedagógico “Frank País García”]. Santiago de Cuba.
Del Pino, J. L. (2013). Orientación educativa y profesional en el contexto cubano: concepciones, experiencias y retos. Alternativas Cubanas en Psicología, 1(2), 48. https://d1wqtxts1xzle7.cloudfront.net/31516632/Alternativas_cubanas_en_Psicologia_V1N2-libre.pdf?1392299246=&response-content-disposition=inline%3B+filename%3DRevista_Alternativas_Cubanas_en_Psicolog.pdf&Expires=1675442525&Signature=gzSNXHo1yuF-dwKX6UugHwoeatfJJ1awpWg9GIK7Rckp68RLxpeJ5GDvSZq68eebMvAirHYUYbMI4QZbbAUpzp83JJKbwXj5Ythhees2B4DwyKZM7d4yDKMrTDlD6yv~kj~bbm7oonycxgsxXAGIJgDKQbvaN0n67BslFWhbm8x8Fokqdphn7K5nX14i72cB~zDAe4l0ZMAnZjuJAebUasY3723bfx8cJdLen3rXBkqIrzu1tmsR8dLgz3teNP5RCkxxQSr0FtVd~3R01fT7b2MFFBn5gx0Yl93vDhX3feXtk07jzKnJI5aCkkrNCoCdiUhT1k7MP2gtcdfPhLc9vw__&Key-Pair-Id=APKAJLOHF5GGSLRBV4ZA#page=50
Luque, A., & Delgado, C. M. (2002). Diversidad humana y educación: intervenciones para optimizar el desarrollo psicológico. Intervención psicosocial, 11(2), 143-165. https://journals.copmadrid.org/pi/art/fb2e203234df6dee15934e448ee88971
Mera, K. (2014, 30 de septiembre). Factores de la diversidad. Prezi. https://prezi.com/oggqmjb6fidu/factores-de-la-diversidad
Martín, T. Y. (2017). La Orientación Educativa para el desarrollo de competencias psicosociales en estudiantes de Pedagogía Psicología [Tesis de maestría, Universidad de Holguín].
Palacios, S., & López, B. O. (2006). Adolescencia: la diversidad en la educación. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 3(1), 23-27. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=349832314002
Vargas, Z. R. (2011). La orientación en los grupos: dos modalidades a utilizar. Revista Educación, 21(1), 91-98. https://doi.org/10.15517/revedu.v21i1.7291
Vigotsky, L. S. (1995). Obras Completas (T. 5). Pueblo y Educación.

Published

2023-01-18

Issue

Section

Articles

How to Cite

The diversity attention in the pshycopedagogic role (Review). (2023). REDEL. Revista Granmense De Desarrollo Local, 7(1), 162-175. https://revistas.udg.co.cu/index.php/redel/article/view/3778