Responsibility in the second grade students of the Ciro Frías Cabrera Elementary School (Original)

Authors

Keywords:

activities; value; responsibility; students

Abstract

The scientific article, which is presented, aims to design various activities to promote the formation of responsibility value in second grade students of the Ciro Frías Cabrera elementary school, in the Yara municipality, based on cognitive, affective and behavioral aspects. of personality. In the diagnosis applied, it was verified that the students present difficulties in the fulfillment of the teaching tasks, for which 11 second grade students are worked in a population, of which a sample of 6 was taken, which represents 54.5%. This topic is of great importance since the systematic work of the teacher in relation to the formation of values ​​in the new generations, is a key element to fulfill the purpose of primary education, according to the current demands of the third educational improvement. The proposed activities promote the formation of the responsibility value based on novel tasks related to poetry and participatory techniques, ascertained in the established indicators, say cognitive, affective and behavioral.

Author Biographies

  • Vitalio Rodríguez Salas, Centro Universitario Municipal Yara. Universidad de Granma. Bayamo. Granma. Cuba.

    Licenciado. Máster en Actividad Física en la Comunidad. Profesor Auxiliar.

  • Mailiet Keiza López Acuña, Escuela Primaria Carlos Amengual García. Yara. Granma. Cuba.

    Licenciada. Máster en Ciencias de la Educación. Profesora Instructora.

  • Susanne Carbonell Suárez, Escuela Primaria Ciro Frías Cabrera. Yara. Granma. Cuba.

    Licenciada en Educación Primaria.

References

Arencia, E. (2012). Sistema de actividades que contribuya al fortalecimiento del valor responsabilidad desde la clase de Matemática [Tesis de doctorado, Universidad de Ciencias Pedagógicas Rafael María de Mendive]. Pinar del Río, Cuba.
Baxter, E. (2002). Educación en valores. Papel de la escuela. En Compendio de Pedagogía. Editorial Pueblo y Educación.
Blanco, A. (1995). La educación en los valores, una reflexión desde la práctica educativa [Tesis doctoral, Instituto Superior Pedagógico Enrique José Varona]. La Habana, Cuba.
Chacón, N. (2002). Moralidad histórica: premisa para un proyecto de la imagen moral de los jóvenes cubanos [Tesis doctoral, Instituto Superior Pedagógico Enrique José Varona]. La Habana, Cuba.
Fabelo, J. R. (1989). Práctica conocimiento y valoración. La naturaleza del reflejo valorativo. Editorial Ciencia Sociales.
Rodríguez, Y. (2009). Estrategia educativa para favorecer la formación del valor responsabilidad en los escolares de quinto grado [Tesis de Maestría, Universidad de Granma]. Granma.
Solano, M. (2013). Sistema de juegos para la formación del valor responsabilidad en los alumnos de tercer grado de la escuela primaria Ernesto Guevara del municipio Yara [Tesis de Maestría, Universidad de Granma]. Granma.
Vygotsky, L. S. (1984). Historia de las funciones psíquicas superiores. Editorial Científico Técnica.

Published

2023-01-07

Issue

Section

Articles

How to Cite

Responsibility in the second grade students of the Ciro Frías Cabrera Elementary School (Original). (2023). REDEL. Revista Granmense De Desarrollo Local, 7(1), 85-104. https://revistas.udg.co.cu/index.php/redel/article/view/3761