Information and Communication Technologies in the preparation of contestants in Biology (Review)

Authors

Keywords:

technologies; information; communication; learning; biology; competition

Abstract

The integration of Information and Communication Technologies in the preparation of Biology contestants becomes very relevant in the current context. It is not only a matter of introducing Information and Communication Technologies in the teaching-learning process, but also of transforming such processes with the introduction of these technologies, as an indispensable element in the self-management of their knowledge. Such transformation requires, on the one hand, willingness of those who manage this process to teach their subject in a different way and, on the other hand, the necessary preparation that allows them to adequately use these tools as means in interrelation with the other components of the teaching-learning process, to enhance the development of knowledge in Biology contestants with a view to participate in the Biology knowledge contest at different levels. Information and Communication Technologies are influencing educational systems; hence the objective of this research was to generate theoretical foundations for their use as mediators in the learning of Biology in contestant students, contributing to the development of the future scientific potential of the country.

Author Biographies

  • Saúl Suárez López, Instituto Preuniversitario Vocacional de Ciencias Exactas “Silberto Álvarez Aroche”. Bayamo. Granma. Cuba.

    Licenciado en Educación en la especialidad de Biología.

  • Eduardo Miguel Pérez Almarales, Instituto Preuniversitario Vocacional de Ciencias Exactas “Silberto Álvarez Aroche”. Bayamo. Granma. Cuba.

    Licenciado en Educación en la especialidad de Matemática. Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor Auxiliar.

  • Hebert Hechavarría Morales, Instituto Preuniversitario Vocacional de Ciencias Exactas “Silberto Álvarez Aroche”. Bayamo. Granma. Cuba.

    Licenciado en Educación en la especialidad Informática.

References

Cariaga, R. (2018). Experiencias en el uso de las TIC. Análisis de relatos de docentes. Ciencia, Docencia y Tecnología, 29(56), 131-155. https://doi.org/10.33255/2956/332
Cruz, M. A., Pozo, M. A., Aushay, H. R., & Arias, A. D. (2019). Las Tecnologías de la Información y de la Comunicación (TIC) como forma investigativa interdisciplinaria con un enfoque intercultural para el proceso de formación estudiantil. e-Ciencias de la Información, 9(1). doi: https://doi.org/10.15517/eci.v1i1.33052
Flores, E., & Fernández, A. (2019). Estrategias de aprendizaje mediadas por tecnología para el aprendizaje significativo en la asignatura de Biología. Revista de Tecnología y Educación, 3(10), 18-28. https://www.ecorfan.org/republicofperu/research_journals/Revista_de_Tecnologia_y_Educacion/vol3num10/Revista_de_Tecnolog%C3%ADa_y_Educaci%C3%B3n_V3_N10_4.pdf
Jiménez, R. M., & Verdecia, E. (2021). Educación en Cuba: Criterios y experiencias desde las ciencias sociales. Publicaciones Acuario, Centro Félix Varela Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales.
Laguna, F. (2010). Mejoramiento y fortalecimiento del centro de tecnología educativa del instituto Nacional Francisco Luis Espinoza de Estelí, Nicaragua [Tesis de maestría, Facultad Regional Multidisciplinaria del Norte]. Estelí, Nicaragua.
Lugo, M. T. (2010). Las políticas TIC en la educación de América latina. Tendencias y experiencias. Revista Fuentes, 10, 52-68. https://idus.us.es/handle/11441/32395
Marquès, P. R. (2000). Nuevos instrumentos para la evaluación de material multimedia. Comunicación y Pedagogía: nuevas tecnologías y recursos didácticos, (166), 103-118. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=191551
Marquès, P. R. (2002). Buenas prácticas docentes. Revista DIM, 19.

Published

2022-11-05

How to Cite

Information and Communication Technologies in the preparation of contestants in Biology (Review). (2022). REDEL. Revista Granmense De Desarrollo Local, 6(4), 87-106. https://revistas.udg.co.cu/index.php/redel/article/view/3611