Methodological treatment of the chemistry conference from the foundations of developmental didactics (Revisión)

Authors

Keywords:

teaching-learning; chemical balance; methodological treatment; students

Abstract

The guiding nature of the objectives and the close relationship between them and the contents, methods, means and evaluation, as essential components of this formative process, as well as the philosophical, sociological, psychological and pedagogical foundations are the current starting point of Education in Cuba. This research aims to guide teachers, through argumentation and demonstration, the methodological aspects for the achievement of the didactic-methodological structuring of the class, so that it contributes to the preparation for the execution of the teaching-learning process developer of the students of the first year of the Bachelor of Education career Chemistry at the University of Granma. Theoretical, empirical and statistical methods are used to carry out the research. Among the theorists: analysis-synthesis, deduction-induction, among the empirical: observation, survey, and documentary analysis. Of the mathematical statistician: techniques of descriptive statistics and percentage calculation. The novelty of the research lies in the methodological treatment of the conference on chemical equilibrium from the foundations of the developer didactics for the integration of the knowledge acquired with a scientific, systemic, integrative and developer approach of the teaching-learning process as well as the development of the skills and values that students should apply in their profession life.

Author Biographies

  • Mercedes Saborit Armas, Universidad de Granma

    Lic. Profesora Auxiliar. Máster en Química Biológica. Universidad de Granma, Bayamo, Granma: Cuba.  

  • Sandra María Rodés Reyes, Universidad de Granma

    Lic.  en Educación. Profesora Auxiliar. Máster en Química Biológica.  Universidad de Granma, Bayamo, Granma: Cuba.

  • Ricardo Mario Castillo Galiano , Universidad de Granma

    Lic. Profesor Auxiliar. Máster en Ciencias de la Educación Superior. Universidad de Granma, Bayamo, Granma: Cuba. UDG.

References

Addine, F. (2004). Didáctica, teoría y práctica. La Habana: Pueblo y Educación.
Addine, R. (2006). Estrategia didáctica para potenciar la cultura científica desde la enseñanza de la Química en el preuniversitario cubano. Tesis en Opción al Grado Científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Instituto Superior Pedagógico “Enrique José Varona”, La Habana.
Álvarez, C. (1999). La escuela en la vida. La Habana: Pueblo y Educación
Castellanos, (2001). Hacia una concepción del aprendizaje desarrollador. La Habana: Colección Proyectos ISP ¨ Enrique José Varona ¨.
Hedesa, Y.J. (2013). Didáctica de la Química: una experiencia cubana. La Habana: Pueblo y Educación.
León, R. (1991). Química General Superior. La Habana. Pueblo y Educación.,
León, R. (1985) .Química General. La Habana. Pueblo y Educación.
Lara, A.R. (1992). Química General. La Habana. Pueblo y Educación..
Silvestre M. (2002). Proceso de enseñanza-aprendizaje. Compendio de Pedagogía. La Habana: Pueblo y Educación.
Vigostky, L. S. (1982). Pensamiento y Lenguaje. La Habana: Pueblo y Educación
Vigotsky, L. S. (1987). Historia del desarrollo de las funciones psíquicas superiores. La Habana, Científico-Técnico.
.

Published

2021-11-03

How to Cite

Methodological treatment of the chemistry conference from the foundations of developmental didactics (Revisión) . (2021). REDEL. Revista Granmense De Desarrollo Local, 5(4), 146-160. https://revistas.udg.co.cu/index.php/redel/article/view/2834