System of independent work activities for learning oxidation-reduction reactions

Authors

Keywords:

aprendizaje; independencia cognoscitiva; trabajo independiente

Abstract

The research deals with the need to promote the independent learning of oxidation-reduction reactions in the teaching-learning process of the Chemistry subject in eleventh-grade students of the IPU “Micaela Riera” of Manzanillo. A system of independent work activities is presented and founded with various activities to be developed in the teaching-learning process of said subject, which have been developed taking into account the psycho-pedagogical characteristics of this type of student. The development is based on the use of theoretical methods, such as analytical-synthetic and inductive-deductive; methods of the empirical level, among them: the observation, the survey, the interview, and the pedagogical experiment, as well as the mathematical one of the statistical level. The current and novelty of the research lies in the dynamic nature of the different planned activities and at the same time its developer nature, which contribute to the learning of the Chemistry subject in an active and conscious way.

Author Biographies

  • Ricardo Mario Castillo Galiano, Universidad de Granma. Bayamo, Cuba

    Profesor Auxiliar. Licenciado en Química. Máster en Ciencias de la Educación Superior. Departamento de Química. Facultad de Educación Media. Universidad de Granma, Bayamo, Granma.

  • Sandra María Rodés Reyes, Universidad de Granma. Bayamo, Cuba

    Profesora Auxiliar Licenciada en Química. Máster en Química Biológica.  Departamento de Química. Facultad de Educación Media. Universidad de Granma, Bayamo, Granma.

References

Álvarez, A. (1981). “Efectividad pedagógica de distintos medios de enseñanza en la realización del experimento químico en la escuela”. En Revista Ciencias Pedagógicas No 3. p. 68. La Habana Editora del ICCP.
Klimberg, I. (1972). Introducción a la didáctica general. La Habana: Pueblo y Educación.
Leontiev, A. N. (1981). Actividad, conciencia y personalidad. La Habana: Pueblo y Educación.
Pidkasisty, I. (1986). La actividad cognoscitiva independiente de los alumnos en la enseñanza. La Habana. Pueblo y Educación
Rico, P. (1996). Reflexión y aprendizaje en el aula. La Habana: Pueblo y Educación.
Rojas, C. (2002). Metodología de la enseñanza de la Química. La Habana: Pueblo y Educación.
Vigotsky, L. S. (1992). Pensamiento y lenguaje. La Habana: Pueblo y Educación.

Published

2021-07-07

How to Cite

System of independent work activities for learning oxidation-reduction reactions. (2021). REDEL. Revista Granmense De Desarrollo Local, 5(3), 233-246. https://revistas.udg.co.cu/index.php/redel/article/view/2696