Pertinence and university social responsibility: An overview from the proper curriculum of the Bachelor`s Program on Agricultural Education of the Granma University (Revision)

Authors

Keywords:

pertinence; university social responsibility; proper curriculum

Abstract

The contemporaneous University is focused on to asset the links with the society, in pose of its pertinence. In the XXI century, that constitute a premise for the integral university management base on the social responsibility and pertinence needed in the social framework. The present research is focused on reveal the qualities that legitimates the overtaking of the mentioned thesis, from the initial formation process in Granma University. In this direction, the idea is contextualized in the Bachelor`s Program on Agricultural Education, wherein the university pertinence and social responsibility is founded in the proper part of the curriculum.

Author Biographies

  • Eduardo David Pérez Fernández, Universidad de Granma. Bayamo, Cuba.

    Máster en Investigación Educativa. Profesor Auxiliar. Vicerrectoría de Formación del Profesional de Pregrado. Universidad de Granma. Bayamo. Cuba.

  • Ana Leonor Puertas Arias, Universidad de Granma. Bayamo, Cuba.

    Doctora en Ciencias Agrícolas. Profesora Titular. Dirección de Formación del Profesional de Pregrado. Universidad de Granma. Bayamo. Granma. Cuba.

References

Alarcón, R. (2016). Universidad innovadora por un desarrollo humano sostenible: mirando al 2030. [Conferencia inaugural]. X Congreso Internacional de Educación Superior “Universidad 2016”. La Habana, Cuba. http://www.unesco.org.
Alpizar, M. (2018). Resultados y desafíos de la universidad cubana en el desarrollo humano sostenible. Estrategia y Gestión Universitaria, 6(1), 172-188. http://revistas.unica.cu/index.php/regu/article/view/1072/1265.
Álvarez, C.M. (1989). Fundamentos teóricos de la dirección del proceso docente educativo en la educación superior cubana. La Habana, Cuba: ENPSES.
Artigas, E., Ramos, A. E., y Fundora, R. A. (2019). La responsabilidad social universitaria: camino hacia el desarrollo sostenible. Estrategia y Gestión Universitaria, 7(1), 64-73. http://revistas.unica.cu/regu/article/view/1305/1812.
Beltrán, J., Íñigo, E., y Mata, A. (2014). La responsabilidad social universitaria, el reto de su construcción permanente. Revista Iberoamericana de Educación Superior, 5(14), 3-18. http://www.redalyc.org/articulo.oad?id=299132095001.
Castro, D., Gairín, J., Navarro, M., Barroso, J., Brito, J.M., Martínez, A., y Molina, N. (2011). Condicionantes para el ejercicio y desarrollo profesional de la dirección de centros educativos. En: J. Gairín Sallán (Ed.), La Dirección de Centros Educativos en Iberoamérica. Reflexiones y Experiencias (págs. 12-39). Red de Apoyo a la Gestión Educativa Serie Informes 2. http://www.redage.org/libro_Red_AGE vd.pdf.
Del Toro, J., Valiente, P., y González, J. (2016). La preparación para la dirección escolar en la formación inicial docente. Diagnóstico de una Universidad Pedagógica Cubana. Revista Iberoamericana de Educación, 70, 19-42. https://rieoei.org/RIE/article/view/85.
Del Toro, J., Valiente, P., y Doimeadios, R. (2018). La preparación para la dirección escolar durante la formación inicial de los docentes: análisis histórico. Didasc@lia: Didáctica y Educación, 9(6), 55-66. http://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/issue/view/831
Del Toro, J., y Valiente, P. (2019). La preparación para la dirección escolar en la formación inicial docente: fundamentos conceptuales y referenciales. Revista Cubana de Educación Superior, 38(1). http://rces.uh.cu/index.php/RCES/article/view/255/297
Fernández, M. (2006). La formación inicial para la dirección [Ponencia]. Simposio sobre el acceso y formación para la dirección escolar. Oviedo, España. http://www.joanteixido.org.
Fernández, A., Guffante, T. M., y Vanga M. G., (2016). Metodología para elaborar estudios de pertinencia en rediseños curriculares: Caso Ecuador. Revista San Gregorio, 14, 86-103. http://revista.sangregorio.edu.ec/index.php/REVISTASANGREGORIO/article/view/223/7-ADALBERTO.
Horruitiner, P. (2006). Una nueva generación de currículos en la Educación Superior Cubana. Revista de la Educación Superior, 35(2),138. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=60413806.
Horruitiner, P. (2009). La universidad cubana: el modelo de formación. La Habana, Cuba: Editorial Universitaria.
Ministerio de Educación Superior de la República de Cuba (MES). (2016). Documento base para la elaboración de los planes de estudio “E”. La Habana, Cuba.
Ministerio de Educación Superior de la República de Cuba (MES) (2018). Reglamento de Trabajo Docente y Metodológico de la Educación Superior en Cuba Resolución No. 2/2018. Gaceta Oficial de la República de Cuba, 647-709. http://www.gacetaoficial.
Robles, A. I., Torres, I. M., y Robles, A. I. (2018). Pertinencia de la carrera Licenciatura en Ciencias de la Educación de la Universidad Estatal de Milagro, Ecuador. Universidad y Sociedad, 10(5), 140-146. http://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/1035.

Published

2021-05-28

Issue

Section

Articles

How to Cite

Pertinence and university social responsibility: An overview from the proper curriculum of the Bachelor`s Program on Agricultural Education of the Granma University (Revision). (2021). REDEL. Revista Granmense De Desarrollo Local, 5(2), 217-229. https://revistas.udg.co.cu/index.php/redel/article/view/2547

Most read articles by the same author(s)